http://www.transporttm.pl/news/92/17/Zamojskie-MAN-y-gazowce

Autobusy

Zamojskie MAN-y gazowce

27-08-2012

Miejska komunikacja w Zamościu w zorganizowanej formie rozpoczęła działalność w styczniu 1960 r., otrzymując przydział 8 autobusów San H-01.



Miejska komunikacja w Zamościu w zorganizowanej formie rozpoczęła działalność w styczniu 1960 r., otrzymując przydział 8 autobusów San H-01. Już pierwszy rok jej funkcjonowania potwierdził celowość wprowadzenia tej formy przewozu mieszkańców: autobusy Zakładu Komunikacji Miejskiej przejechały 360 tys. km, przewożąc prawie 2 mln pasażerów. W latach 80. firma dysponowała już ponad 60 autobusami, wtedy też zaczęła działać jako Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kontrolowane przez zamojski Urząd Miasta. Obecna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, znów jako MZK, działa od 1998 r.

W 1997 r. MZK pozyskał nową bazę mogącą obsłużyć ponad 80 autobusów. Z budżetu miasta wyasygnowano także fundusze na zakup 19 nowych autobusów Jelcz, w tym 2 niskopodłogowych do przewozu osób niepełnosprawnych. Dużym osiągnięciem było wprowadzenie autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym: w 2006 r. kupiono 4 Solarisy Urbino 12 CNG. Inwestycję częściowo sfinansowano ze środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Ponadto wyremontowano i przystosowano do zasilania CNG 15 autobusów Jelcz 120M. Dostęp do gazu ziemnego zapewniła Karpacka Spółka Gazownictwa, która na terenie zajezdni z własnych środków wybudowała stację tankowania sprężonym gazem ziemnym. Powstało tam 10 stanowisk wolnego tankowania oraz 2 stanowiska tankowania szybkiego, dostępne także dla klientów zewnętrznych.

Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu wciąż na równi z ekonomiką stawia aspekt ekologiczny. Pod koniec sierpnia ub.r. na ulice Zamościa wyjechało 6 nowych, niskopodłogowych autobusów MAN Lion's City CNG. W czerwcu br. dołączyło do nich kolejnych 6. Zamość kupił je dzięki dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Dotychczas MZK Zamość miało 19 autobusów napędzanych CNG, niespełna połowę taboru - teraz dzięki nowym Lion's City tabor gazowy stanowi około 66% floty MZK.

Trzeba podkreślić, że są to pierwsze nowe 12-metrowe MAN-y Lion's City napędzane gazem ziemnym wprowadzone do eksploatacji w Polsce. Dotychczas największym sukcesem MAN w tej dziedzinie była dostawa 14 gazowych przegubowców do PKM Gdynia w latach 2007-2010.

Autobusy MAN należące do Zamościa to model Lion's City A21 CNG. Napędzają je leżące, 6-cylindrowe rzędowe silniki MAN E 2876 LUH04 pracujące w cyklu Otto: miejsce wtryskiwaczy zajęły świece zapłonowe. Fabrycznie przystosowany do zasilania gazem silnik z pojemności 12,8 l rozwija moc 200 kW (272 KM) i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm, spełnia normę czystości spalin EEV i bardzo mu blisko do Euro VI. Jest także znacznie cichszy od odpowiednika zasilanego ON. Autobusy oferują wysoki komfort pracy kierowcy dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów Voith D 864.5.

Każdy pojazd ma na dachu 6 zbiorników sprężonego gazu ziemnego, wykonanych z materiałów kompozytowych. Mają one łączną objętość 1280 litrów, co pozwala na zmagazynowanie około 300 m3 CNG pod ciśnieniem 200 barów. Taka ilość sprężonego metanu zapewnia zasięg do 430 km.

Autobusy mają długość 11 980 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 3300 mm i przy DMC 18 t mogą zabrać 30 osób siedzących oraz 56 stojących. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe i przystosowane do transportu osób niepełnosprawnych.Zostały dość bogato wyposażone wewnątrz, m.in. w klimatyzację kabiny kierowcy, monitoring przestrzeni pasażerskiej (składający się z 4 kamer i dodatkowej rejestrującej trasę przejazdu), kamerę cofania, monitor LCD zamontowany za kabiną kierowcy służący do wyświetlania kolejnych przystanków linii (marki Pixel), zapowiedź głosową oraz w system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Michał Mariański