http://www.transporttm.pl/news/747/17/Wodorowe-autobusy-Solaris-juz-na-ulicach-Poznania

Autobusy

Wodorowe autobusy Solaris już na ulicach Poznania

25-09-2023

MPK Poznań otworzyło nowy rozdział w swojej historii. Na ulice miasta wyjechały pierwsze autobusy Solaris wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe. Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca tego roku.



Poznań podjął pod koniec 2022 r. śmiałą inwestycję w 25 autobusów zasilanych wodorem. Dostawcą jest Solaris, która ma niemal 10-letnie doświadczenie w technologiach wodorowych dla transportu publicznego, a 22 września dostarczyła miastu pierwsze dwa Urbino 12 hydrogen. „Spółka konsekwentnie od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, ponieważ zależy nam na tym, aby nasz tabor był nowoczesny i zeroemisyjny. Duży w tym udział Solaris Bus & Coach, która wygrywając postępowania przetargowe najpierw dostarczyła dla Poznania pierwsze autobusy elektryczne bateryjne, a teraz dostarcza pierwsze autobusy elektryczne zasilane wodorem. Jestem przekonany, że dobrze posłużą one pasażerom” – mówił Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. „Czysty i zrównoważony transport to podstawa funkcjonowania miast przyszłości. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy dostarczać do Poznania autobusy wodorowe i że jego mieszkańcy już dziś będą mogli przekonać się o zaletach wodoru jako czystego i efektywnego nośnika energii. Przez ostatnie kilka lat w transporcie publicznym w Europie dokonała się niesłychana zielona transformacja. Z radością patrzę na to, że Poznań nie tylko dotrzymuje tempa tym dynamicznym zmianom, ale jest ich zdecydowanym liderem” - powiedział Dariusz Michalak, CTO Solaris odpowiedzialny m. in. za rozwój nowych produktów i wdrażanie nowych technologii.

Jednym z najważniejszych aspektów nowych autobusów jest bezemisyjny napęd. Urbino 12 hydrogen korzystają z energii pochodzącej z wodoru, który jest przetwarzany na prąd w ogniwie paliwowym. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest czysta, efektami ubocznymi są jedynie woda i ciepło. W praktyce autobusy mogą pokonać 350 km na pełnych zbiornikach wodoru, w każdych warunkach drogowych i pogodowych, a ich napełnianie trwa kilkunastu minut. Tankowanie autobusów będzie odbywać się w specjalnej stacji tankowania zlokalizowanej na ul. Warszawskiej w Poznaniu.

Wnętrze niskopodłogowych autobusów jest klimatyzowane, do dyspozycji pasażerów są m. in. rozbudowany system informacji, monitoring bezpieczeństwa oraz ładowarki urządzeń mobilnych.

W Europie rośnie zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na technologii wodorowej, a Solaris zajmuje w tym segmencie czołową pozycję z ponad 400 autobusami Urbino hydrogen już obsługującymi transport w kilkunastu miastach Europy (takich jest 130) i zamówionymi.