http://www.transporttm.pl/news/743/126/Nowy-bardziej-wszechstronny-Mercedes-Benz-eSprinter

Samochody dostawcze

Nowy, bardziej wszechstronny Mercedes-Benz eSprinter

09-02-2023

Debiut na rynku europejskim nastąpi pod koniec 2023 r., ale nowy Mercedes-Benz eSprinter będzie produkowany równolegle w Duesseldorfie, Ludwigsfelde i Charleston (USA), by trafiać na 60 rynków świata.



Mercedes-Benz zainwestował w niego ok. 350 mln euro. Nowy eSprinter opiera się na koncepcji trzech modułów. Przedni zawiera komponenty wysokonapięciowe i może być łączony z wszystkimi wariantami, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Środkowy moduł baterii wysokonapięciowej znajduje się w podwoziu, by oszczędzić miejsce. Trzecim filarem konstrukcji wszystkich wariantów nowego eSprintera jest tylny moduł z elektrycznie napędzaną osią i kompaktowym silnikiem.

Wprowadzenie na rynek nowego eSprintera rozpocznie się w USA i Kanadzie w II połowie 2023 r. od długiego furgonu z wysokim dachem, wyposażonego w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh. Pojemność ładunkowa to 14 m3, a DMC 4,25 t. Zasięg w trybie elektrycznym wg WLTP wyniesie do 400 km, w cyklu miejskim do 500 km. W Europie ten pierwszy wariant zostanie wprowadzony pod koniec 2023 r., a sukcesywnie pojawią się podwozie z kabiną i pozostałe wersje akumulatorów.

Głównymi komponentami elektrycznego układu napędowego są wydajny silnik i innowacyjna oś tylna. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, o masie ok. 130 kg, odznacza się szczególnie wysoką sprawnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Jest dostępny z mocą szczytową 100 lub 150 kW i momentem obrotowym do 400 Nm. Elektryczna tylna oś jest stosowana w furgonach i podwoziach. Oznacza to dużą elastyczność modyfikacji i zabudów, długości pojazdu (A2 i A3), DMC (do 4,25 t) i masy przyczepy (do 2 ton). Klienci mogą wybierać spośród trzech akumulatorów o pojemności użytkowej 56, 81 lub 113 kWh. Składają się one z ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), bez kobaltu i niklu. Nowy eSprinter może być ładowany prądem zmiennym lub stałym. Ładowarka pokładowa AC ma maksymalną moc wyjściową 11 kW. Na stacjach szybkiego ładowania można ładować mocą do 115 kW, co oznacza uzupełnienie od 10 do 80% pojemności w czasie ok. 28 minut dla akumulatora 56 kWh i ok. 42 minut z akumulatorem 113 kWh.

Mercedes-Benz eSprinter będzie atrakcyjnym pojazdem bazowym dla wielu nowych sektorów, a także dla firm dokonujących modyfikacji i producentów zabudów.