http://www.transporttm.pl/news/733/18/Elektryczna-smieciarka-Renault-Trucks-pracuje-w-swiebodzicach

Pojazdy ciężarowe

Elektryczna śmieciarka Renault Trucks pracuje w Świebodzicach

04-12-2022

Na początku listopada flota dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E., pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy.



Korzystając z rządowego funduszu Polski Ład, włodarze gminy kupili pierwszą w Polsce elektryczną śmieciarkę przekazaną spółce komunalnej, a także dwa bateryjne MB eVito (dla straży miejskiej i przedsiębiorstwa wodociągowego) oraz zamiatarkę Tenax. Dostarczony Renault Trucks D Wide Z.E. był pierwszym seryjnym zeroemisyjnym pojazdem ciężarowym w Polsce. Wyposażony w zabudowę Terberg, przez 1,5 roku był testowany w firmach komunalnych. W każdej pojemność baterii wystarczała do wykonania zadań. „Praca śmieciarki, czyli zgniatanie i wrzucanie odpadów do nadwozia, odbywa się podczas postoju. Testy, które wykonaliśmy w minionym roku wykazały, że w 80% przypadków samochód wracał do bazy po całodziennej pracy z poziomem naładowania akumulatorów trakcyjnych 20-24%, co wystarczało na cały dzień pracy, na to żeby wrócić do bazy i jeszcze coś zostało w zapasie” – wyjaśniał Marcin Majak, dyrektor ds. sprzedaży Renault Trucks Polska.

W Świebodzicach pojazd był testowany w lutym br. przez dwa tygodnie. Obsługiwał całe miasto, zarówno tereny domków jednorodzinnych i osiedli, jak i trasy bardziej wymagające np. po wąskich uliczkach śródmieścia. Kierowcy docenili dynamikę i zwrotność 3-osiowego podwozia oraz bardzo cichą pracę napędu i układów hydraulicznych zabudowy, a także szybkość działania. Śmieciarka została dobrze przyjęta także przez mieszkańców miasta, którzy nawet nie wiedzieli, kiedy odpady były odbierane. „Do naszej spółki komunalnej docierały sygnały, że nie było odbioru odpadów. Okazywało się, że pojemnik przed domem był pusty, ale śmieciarka przejechała cichutko. Tak więc poza poprawą jakości powietrza mieszkańcy docenią również cichą pracę pojazdu, szczególnie w godzinach porannych” – ocenia prezes ZGK Świebodzice Sławomir Sprawka. Wskazał też na oszczędność czasu: „Samochód natychmiast rusza po naciśnięciu pedału, zatrzymuje się również niemal natychmiast po naciśnięciu hamulca. Analizując czas niezbędny do odbioru odpadów, szczególnie z zabudowy jednorodzinnej gdzie kilkadziesiąt-kilkaset razy trzeba się zatrzymać, taka dynamika generuje dużą oszczędność czasu pracy. Nie bez znaczenia jest poziom naładowania akumulatorów trakcyjnych. Bez dodatkowego doładowania, stan baterii na koniec dnia wskazywał 35-40%.”. Uwagę zwracał duży udział energii elektrycznej uzyskiwanej podczas hamowania, swobodnego toczenia czy zjazdów ze wzniesień. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 120 km.

Flota ZGK Świebodzice liczy cztery śmieciarki, łącznie z tą na 3-osiowym podwoziu D Wide Z.E. 6x2 z tylną osią skrętną i rozstawem osi 3900 mm. Źródłem napędu są 2 silniki elektryczne o mocy ciągłej 260 kW i maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm. Energia jest gromadzona w 4 akumulatorach litowo-jonowych o łącznej pojemności 265 kWh.