http://www.transporttm.pl/news/708/17/Kolejne-bezemisyjne-Solarisy-dla-oeBB-Postbus

Autobusy

Kolejne bezemisyjne Solarisy dla ÖBB Postbus

08-03-2022

Solaris Bus & Coach podpisała kolejną umowę ramową z austriackim przewoźnikiem Österreichische Postbus AG. Zakłada ona możliwość zamówienia do 106 autobusów Urbino 9 LE electric i Urbino 12 hydrogen.



W ostatnich dniach lutego Solaris zawarła z Österreichische Postbus AG, największym austriackim przewoźnikiem i liderem na rynku regionalnych usług autobusowych, umowę ramową na dostawę do 106 autobusów przyjaznych dla środowiska. Realizacja potencjalnych zamówień jest przewidziana na lata 2022-2025 z opcją przedłużenia do 2028 r. Wśród autobusów, które może zakupić klient, jest do 24 najnowszych Urbino 9 LE electric oraz do 82 zasilanych wodorem Urbino 12 hydrogen.

Zaoferowane w umowie ramowej wodorowe autobusy Solaris to najbardziej innowacyjne pojazdy w ofercie producenta. Dzięki niezwykle cichej pracy oraz zerowej emisji spalin w miejscu użytkowania zyskują coraz większą popularność wśród europejskich przewoźników. To kolejny już kontrakt na wodorowce pomiędzy Österreichische Postbus AG a Solaris. Poprzednia umowa, zawarta w lutym ub. roku, zakładała m.in. dostarczenie do 40 Urbino 12 hydrogen napędzanych za pomocą ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W procesie odwróconej elektrolizy z wodoru powstaje energia przekazywana do układu napędowego (osi z silnikami elektrycznymi). Jedynymi produktami ubocznymi są ciepło i para wodna. Wodór do zasilania ogniwa jest magazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 l umieszczonych na dachu. Dodatkowo każdy pojazd będzie miał baterię Solaris High Power.

Umowa zakłada również możliwość zakupu Urbino 9 LE electric, najmłodszego członka elektrycznej rodziny Solaris, który miał premierę we wrześniu 2021. Ten wszechstronny model został skonstruowany tak, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II, łącząc drogi miejskie i podmiejskie. Dzięki niewielkim wymiarom doskonale sprawdzi się przy stromych podjazdach czy na ostrych zakrętach górzystej Austrii. Zaoferowane 9-metrowe autobusy zostaną wyposażone w elektryczny silnik centralny zasilany energią pochodzącą z baterii Solaris High Energy o pojemności około 280 kWh, a wnętrze pomieści co najmniej 65 pasażerów. Dzięki unowocześnionej konstrukcji tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpłynie pozytywnie na komfort podróży.

Solaris jest obecny w Austrii od 2003 r., dotychczas dostarczył tam ponad 400 autobusów (w tym blisko 70 niskoemisyjnych) do 40 miast. Urbino 12 hydrogen i 9-metrowe Urbino electric zyskują kolejnych nabywców także w innych krajach.