http://www.transporttm.pl/news/707/18/Volvo-Trucks-z-wieksza-wydajnoscia-paliwowa

Pojazdy ciężarowe

Volvo Trucks z większą wydajnością paliwową

27-02-2022

Volvo Trucks wprowadza do I-Save nowe usprawnienia w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2, a jednocześnie poprawy właściwości jezdnych. I-Save obejmuje optymalizację technologii silnika, oprogramowanie sterujące i elementy zmniejszające opór powietrza.



Volvo poszło o krok dalej w FH I-Save, dostosowując wtryskiwacze, stopień sprężania i rozrząd specjalnie do udoskonalonych tłoków, by zoptymalizować proces spalania w silnikach. Zmniejszono również masę całkowitą i tarcie wewnętrzne. Wysokowydajna turbosprężarka i pompa olejowa zostały zmodernizowane; nawet filtry oleju, paliwa i powietrza zyskały opatentowane udoskonalenia w celu uzyskania lepszych osiągów. „Zaczynając od wysokowydajnego silnika, zwróciliśmy uwagę na wiele istotnych szczegółów, które razem dają znaczne oszczędności. Chodzi o to, aby z każdej kropli paliwa wydobyć więcej energii użytkowej" – podkreśla Helena Alsiö, wiceprezes ds. zarządzania produktami w dziale układów napędowych Volvo Trucks.

Sercem układu I-Save jest 13-litrowy silnik D13TC z technologią turbo compound, która umożliwia osiąganie wysokiego momentu przy niskich obrotach. W rezultacie jazda jest bardziej płynna i cicha. Silnik może pracować z wysoką sprawnością w całym zakresie prędkości obrotowych, przy czym najlepsze wyniki osiąga w zakresie od 900 do 1300 obr./min. Obok ulepszeń osprzętu wprowadzono nową generację oprogramowania do zarządzania pracą silnika, która z kolei komunikuje się z unowocześnioną skrzynią biegów I-Shift. W rezultacie nie tylko zmniejszono zużycie paliwa, ale także wyraźnie poprawiono właściwości jezdne dzięki aktualizacji skrzyni zmiany biegów, która zapewnia szybszą reakcję i jeszcze bardziej harmonijne prowadzenie.

I-Torque to nowe oprogramowanie zwiększające wydajność energetyczną przez analizę danych topograficznych z systemu I-See i dostosowanie jazdy do aktualnej trasy. I-See wykorzystuje informacje o planowanej trasie, by jak najlepiej wykorzystać energię kinetyczną samochodu ciężarowego podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Nowa funkcja I-Torque zarządza wyborem biegów, momentem obrotowym silnika i hamowaniem, gdy włączony jest I-Cruise. Ocenia, jak wygląda topografia terenu, jednocześnie uwzględniając masę samochodu,aby wykorzystać te informacje do wyliczenia, ile momentu obrotowego potrzebuje silnik, by pracować jak najbardziej efektywnie energetycznie. Samochód uruchamia się w trybie Eco, a kierowca ma zawsze dostęp do potrzebnej mocy i może oczekiwać szybszych przełożeń oraz reakcji układu napędowego na moment obrotowy.

Aerodynamika odgrywa ważną rolę w oszczędzaniu paliwa, toteż wprowadzono zmiany poprawiające przepływ powietrza, jak ciaśniejsze szczeliny w przedniej części kabiny i skuteczniejsze przedłużenie drzwi.

I-Save jest bardzo dobrze oceniany przez klientów od momentu wprowadzenia na rynek w 2019 r. Wobec dużego zainteresowania, do wersji o mocy 460 i 500 KM dodano nową 420 KM. Wszystkie silniki są certyfikowane do pracy na HVO100, paliwie z uwodornionych olejów roślinnych. Volvo Trucks FH, FM i FMX ze standardowymi 11- i 13-litrowymi silnikami Euro VI również otrzymają aktualizacje, które zwiększą ich efektywność energetyczną.

Volvo Trucks chce w 2030 r. sprzedawać połowę samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Drugą połowę będą jednak stanowić spalinowe, a zwiększona wydajność nowych rozwiązań I-Save przyczynia się do obniżenia emisji CO2.