http://www.transporttm.pl/news/695/17/Budapeszt-i-Mediolan-domawiaja-trolejbusy-Solaris

Autobusy

Budapeszt i Mediolan domawiają trolejbusy Solaris

31-12-2021

Konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Škoda Electric dostarczy do Budapesztu kolejne 48 Trollino. Po ulicach stolicy Węgier będzie kursowało łącznie 108 trolejbusów z Bolechowa.



W 2014 r. konsorcjum Solaris- Škoda Electric podpisało ze spółką przewoźników miejskich Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) kontrakt na dostawę 24 trolejbusów. Przetarg obejmował opcję zakupu kolejnych 84 pojazdów. Początkowo BKK domówił 36 trolejbusów, realizację tego kontraktu rozpoczęto w 2015 r. W ostatnich tygodniach przewoźnik ponownie dokupił 12 Trollino 12 i 36 przegubowych Trollino 18. Ich dostawy rozpoczną się jesienią 2022 r. Najnowsze zamówienie wyczerpuje umowę ramową z 2014 r. „Budapeszt daje wspaniały przykład długofalowego i konsekwentnego działania na rzecz dbania o środowisko i swoich mieszkańców. Cieszymy się, że nasze wyjątkowe, bezemisyjne trolejbusy wspierają komunikację w tym pięknym, zabytkowym mieście. Łącznie to 108 pojazdów! To prawdziwy zaszczyt, tym bardziej, że nasza współpraca rozpoczęła się już w 2014 r., a BKK dwukrotnie skorzystała w tym czasie z rozszerzenia swojego pierwotnego zamówienia” – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris ds. Sprzedaży i After Sales.

Trolejbusy dla Budapesztu otrzymają czeski układ napędowy i zestaw baterii umożliwiający jazdę przez minimum 4 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dwunastometrowe Trollino będą miały silniki elektryczne o mocy 160 kW, wersje 18-metrowe 250 kW. Wyposażenie obejmie klimatyzację, monitoring, kamerę cofania i układ przeciwpożarowy. Komfort jazdy poprawi oświetlenie wnętrza typu LED; ta technologia będzie również stosowana w reflektorach zewnętrznych. Autobusy i trolejbusy Solaris są obecne na Węgrzech od 2002 r., po ulicach Budapesztu, Debreczyna, Nyiregyháza i Paksu jeździ ponad 150 pojazdów tej marki.

ATM Milano zamówiła 50 Trollino 18 o wartości blisko 40 mln euro. Jest to rozszerzenie umowy z 2018 r., w ramach której Solaris dostarczył 30 trolejbusów. Do Mediolanu trafią modele wyposażone w silniki trakcyjne o mocy 160 kW i baterie o pojemności 45 kWh. Trolejbusy będą mogły uzupełniać energię z sieci trakcyjnej podczas jazdy, by poruszać się na odcinku do 15 km bez podłączenia do sieci. Jest to szczególnie przydatne w miejscach pozbawionych trakcji, np. w zabytkowej części miasta oraz w przypadku awarii. Na pokładzie przegubowych trolejbusów będzie podróżować do 135 pasażerów, w tym 31 siedzących. Komfort zapewni klimatyzacja. Mediolańskie Trollino będą także wyposażone w zaawansowany system monitoringu. W jego skład wejdzie 10 kamer, w tym kamera wsteczna, 10” monitor na konsoli środkowej oraz rejestrator. Jednym z elementów zwiększających bezpieczeństwo będzie monitoring izolacji komponentów zasilanych wysokim napięciem od nadwozia. W razie wykrycia jakiejkolwiek nieprawidłowości system automatycznie opuści odbieraki prądu. W pojazdach będzie również układ liczenia pasażerów.

Pierwsze Trollino z nowego zamówienia trafi do Włoch pod koniec 2022 r. „Bardzo się cieszymy z udanej współpracy z ATM Milano, czego dowodem jest rozwinięcie kontraktu o kolejne 50 trolejbusów Trollino 18. Jesteśmy dumni z tego, że zeroemisyjne pojazdy Solaris, których wraz z realizacją najnowszego zamówienia będzie już niemal 250, z powodzeniem służą mieszkańcom stolicy Lombardii, znacząco przyczyniając się do redukcji spalin i ograniczania poziomu hałasu. Inwestycja w bezemisyjne pojazdy na taką skalę świadczy o tym, jak poważnie miasto podchodzi do wyzwania, jakim jest zielona transformacja transportu publicznego. To zaszczyt być partnerem tak ważnego przedsięwzięcia” – mówi Alberto Fiore, Dyrektor Zarządzający Solaris Italia S.r.l.

Współpraca Solarisa z ATM Milano trwa od 2014 r. Od tego czasu z Bolechowa do Mediolanu wyjechało ponad 300 pojazdów, w tym ok. 200 trolejbusów i autobusów elektrycznych. Do końca 2030 r. włoski przewoźnik planuje całkowicie zrezygnować z autobusów z silnikami diesla na rzecz pojazdów zeroemisyjnych w miejscu użytkowania. (fot. Kiepe Electric)