http://www.transporttm.pl/news/691/17/Pierwsze-sukcesy-dwuprzegubowych-Solarisow

Autobusy

Pierwsze sukcesy dwuprzegubowych Solarisów

22-11-2021

Podczas Busworld Europe 2019 w Brukseli Solaris zaprezentował autobus 24-metrowy zaprojektowany z myślą o stworzeniu platformy pojazdów z napędem elektrycznym, hybrydowym lub trolejbusów. Zyskały już one pierwszych klientów.



Na początku października Solaris zdobył prestiżowe zamówienie na 14 dwuprzegubowych autobusów Urbino 24 electric w wersji MetroStyle, które usprawnią transport publiczny w duńskim mieście Aalborg, obsługiwanym przez Tide Bus Danmark. Są to pojazdy o specjalnym wzornictwie, zaprojektowane do obsługi systemów transportu publicznego typu Bus Rapid Transit (BRT) o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego. To bezprecedensowe zamówienie zarówno z uwagi na długość pojazdów, jak i design. Napęd 24-metrowego autobusu elektrycznego stanowią dwa silniki o łącznej mocy 240 kW napędzające dwie osie. Pakiet baterii Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 700 kWh będzie ładowany przez złącze typu plug-in.

Zamówione e-busy zostaną wyposażone w systemy wspierające pracę kierowcy Mirror Eye (kamery zastępujące lusterka zewnętrzne) i Mobileye Shield+ (eliminujący zagrożenia związane z martwymi polami obserwacji). W celu usprawnienia zarządzania flotą Urbino 24 electric MetroStyle otrzymają narzędzie diagnostyczne eSConnect, które zwiększa efektywność operacyjną i ułatwia serwis. Przy każdym miejscu pasażerskim będzie ładowarka USB, we wnętrzu zamontowano nowoczesne oświetlenie LED.

Kontrakt w Danii jest pierwszym na dwuprzegubowe autobusy w wersji elektrycznej, ale wkrótce później słowacki przewoźnik Dopravný Podnik Bratislava zamówił 24-metrowe trolejbusy Trollino, które połowie 2023 r. zadebiutują na ulicach słowackiej stolicy. Z powodu rosnącej liczby pasażerów DPB stanęła przed koniecznością zwiększenia możliwości przewozowych. W listopadzie ub. roku sprawdzono Trollino 24 na wszystkich liniach: pojemny trolejbus okazał się idealnym rozwiązaniem problemu. Wartość kontraktu wynosi prawie 17 mln euro.

Napęd stanowią 2 silniki o mocy 160 kW każdy. Pomocnicze baterie trakcyjne, umieszczone na dachu drugiego wagonu, będą ładowane podczas jazdy z sieci trolejbusowej. Dzięki nim Trollino będzie jechać również bez zewnętrznego zasilania. Kierowca za pomocą przycisku będzie przełączał tryb jazdy z sieciowego na bateryjny.

Ponad 24-metrowe trolejbusy zabiorą 160 osób, w tym 60 siedzących. Nad drzwiami w układzie 2-2-2-2-2 znajdą się bramki liczące pasażerów. Wiele udogodnień zwiększy komfort podróżowania i bezpieczeństwo. DPB zdecydowała się na takie rozwiązania jak tablice kierunkowe, klimatyzacja, bezprzewodowy Internet, wewnętrzne oświetlenie LED czy porty ładowania USB. O dodatkowe wsparcie kierowcy i zwiększone bezpieczeństwo podróżujących zadba system monitoringu, na który złoży się aż 7 kamer zewnętrznych i 9 monitorujących wnętrze.

Dopravný Podnik Bratislava jest pierwszym przewoźnikiem, który powiększy flotę o dwuprzegubowe Trollino 24. Solaris wprowadził trolejbusy do oferty w 2001 r., od tego momentu dostarczył ich ponad 1,7 tys. do klientów w 18 państwach Europy.