http://www.transporttm.pl/news/684/18/Dziala-druga-polska-stacja-Shell-LNG

Pojazdy ciężarowe

Działa druga polska stacja Shell LNG

26-07-2021

Shell otworzył w Świecku drugą stację LNG, kolejny z 39 punktów, które buduje w Europie w ramach konsorcjum Bio-LNG EuroNet. W Polsce będzie 8 stacji, kolejna powstanie w Piotrkowie Trybunalskim.



Stacja znajduje się przy przejściu granicznym Świecko-Frankfurt. Podobnie jak otwarty wcześniej punkt w Bielanach Wrocławskich mieści 70 m3 LNG (31,5 t gazu), co umożliwia zatankowanie 160 ciężarówek. Stacja jest wyposażona w wiele udogodnień dla kierowców, m. in. parking, prysznice i strefę gastronomiczną, dostępnych całą dobę.

LNG pozwala zredukować emisję gazów cieplarnianych z samochodów ciężarowych o ok. 20% w porównaniu z olejem napędowym. Silniki spalające LNG są niemal 2 razy cichsze niż diesle, dzięki czemu przyczyniają się do poprawy komfortu kierowców i umożliwiają wykorzystanie flot w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu, np. do zaopatrzenia sklepów poza godzinami szczytu. LNG jest konkurencyjnym kosztowo i efektywnym paliwem. Samochody zasilane LNG mogą jeździć także na skroplonym biometanie (bioLNG) produkowanym z rolniczych lub komunalnych odpadów organicznych. Intensywność emisji przy spalaniu biometanu w zależności od surowca użytego do produkcji mieści się w zakresie od -89 g CO2/MJ do +50 g CO2/MJ (wg Dyrektywy o odnawialnych źródłach energii UE). Mieszając biometan z metanem kopalnym o różnej intensywności emisji Shell może oferować LNG jako paliwo dla transportu ciężkiego o średniej intensywności emisji 0 g CO2/MJ lub niższej. Można uzyskać oszczędności do 1 mln ton CO2 np. produkując biometan z obornika lub innych odpadów roślinnych czy zwierzęcych. Infrastruktura obecnie tworzona do LNG może być wykorzystywana w przyszłości do bioLNG neutralnego dla klimatu. Shell planuje zbudować do 2022 r. zakład skraplania biogazu w Nadrenii.

W ramach konsorcjum Bio-LNG EuroNet, którego Shell jest członkiem, powstaje korytarz 39 stacji LNG i zakład produkcji bio-LNG w Holandii. Stacje Shell będą rozmieszczone co ok. 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej TEN-T od Hiszpanii do Polski. Nowo otwarta stacja jest już 33. w Europie. W najbliższym czasie Shell planuje otwarcie stacji LNG w Piotrkowie Trybunalskim oraz kolejnych w Iłowej, Jędrzychowicach i Poznaniu. „Widzimy duże zainteresowanie paliwem LNG w Polsce. W pierwszych miesiącach funkcjonowania stacji w Bielanach Wrocławskich odnotowaliśmy nawet do 1 tys. transakcji miesięcznie. Liczymy, że w Świecku wyniki będą jeszcze lepsze. Pracujemy nad kolejnymi punktami i mamy nadzieję, że wraz z rozwojem infrastruktury coraz więcej firm transportowych będzie decydować się na przestawienie flot na LNG” – komentuje Marcin Płocharski, menedżer ds. rozwoju LNG w Shell Polska.

LNG to obecnie najczystsza alternatywa dla oleju napędowego w transporcie ciężkim, a ciężarówki zasilane tym paliwem są przystosowane do wykorzystywania bioLNG neutralnego pod względem emisji CO2.