http://www.transporttm.pl/news/68/18/Nowe-hybrydowe-ciezarowki-Renault-u-klientow

Pojazdy ciężarowe

Nowe hybrydowe ciężarówki Renault u klientów

14-03-2012
Pod koniec ub. roku na drogi regionu paryskiego trafił 26-tonowy Renault Premium Hybrys  Tech, największy hybrydowy pojazd skrzyniowy z żurawiem wyprodukowany w Europie.

Kupiła go firma Point.P, dystrybutor materiałów budowlanych, do zaopatrywania klientów z północno-wschodniej i wschodniej części Paryża w piasek, cement czy pustaki. Zastosowany w tej ciężarówce napęd hybrydowy jest efektem blisko 3 lat prac doświadczalnych Renault Trucks. Pojazd jest szczególnie dobrze przystosowany do działania w strefach miejskich i około miejskich, ponieważ jest znacznie mniej hałaśliwy i uciążliwy dla mieszkańców dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego. Dodatkowo, można liczyć na obniżenie zużycia paliwa o około 20% dzięki odzyskowi energii kinetycznej pojazdu podczas zwalniania. Jest ona przekształcana w energię elektryczną, gromadzoną w akumulatorach i zasilającą silnik elektryczny wykorzystywany przy ruszaniu. Po przekroczeniu prędkości około 20 km/h napęd zapewnia silnik wysokoprężny. Miesiąc później Premium Distribution Hybrys Tech 6x2 w barwach firmy Transports Jacky Perrenot rozpoczęła dostawy do sklepów Grupy Casino w centrum Lyonu. Samochód jest wyposażony w nadwozie chłodnicze Silent Green opracowane przez firmę Frappa. Cichszy niż konwencjonalne ciężarówki i emitujący mniej CO2, może być używany w nocy i rzeczywiście właściciele sklepów przyjmujący dostawy o 3.00-5.30 rano słyszą wyraźną różnicę, co przekłada się na dobre opinie sąsiadów, a ta skutkuje częstszymi wizytami po zakupy. Równie pozytywne są odczucia kierowców. Prowadzenie Premium DistributionHybrys Tech jest bardzo proste, po jednym kursie można opanować zasady, które sprowadzają się do szybszego przewidywania sytuacji na drodze i większej elastyczności. Jazda jest przyjemniejsza dzięki mniejszemu hałasowi przy ruszaniu i charakterystyce silnika elektrycznego, z natychmiast dostępnym pełnym momentem obrotowym. Tak cicho poruszająca się ciężarówka wzbudza uznanie nawet wśród przechodniów, co jest jej dodatkową zaletą. Dużo ważniejsze jest wrażenie, jakie hybrydowa ciężarówka dystrybucyjna wywrze na obecnych użytkownikach. Klient, Grupa Casino, do niedawna była znana Polsce z hipermarketów Geant, ale obejmuje jeszcze 7 innych sieci – w sumie 9,5 tys. punktów we Francji i 2200 za granicą. Koncern ma swoją politykę City Green, realizowaną od 2010 r., zakładającą m.in. sprawne i przede wszystkim ciche pokonywanie „ostatniego kilometra”, czyli miejskiej fazy dystrybucji. Stąd m.in. decyzja o przyjęciu kriogenicznych agregatów chłodniczych na ciekły azot, spełniających wymagania Piek. Szersze wejście do Casino otwarłoby hybrydowym ciężarówkom drogę do innych sieci. Podobnie cenne byłoby przekonanie do siebie firmy Perrenot, dużej rodzinnej firmy przewozowej, działającej w branży dystrybucji produktów spożywczych od ponad 65 lat i używającej do tego 2,5 tys. pojazdów samochodowych. Jeden hybrydowy Premium nie spowoduje przełomu w takiej flocie, ale też tak duży przewoźnikom że łatwo skierować kolejne ekologiczne pojazdy na trasy, na których odzysk energii może być największy, a wpływ na otoczenie najmniejszy. W styczniu, władze samorządowe Mulhouse Alsace Agglomération odebrały hybrydowe Premium z nadwoziem do zbierania i wywożenia odpadów komunalnych zabudowanym na podwoziu 6x2 o DMC 26 t, z silnikiem spalinowym 340 KM i elektrycznym o mocy maksymalnej 120 kW, stałej 70 kW. Ma on być używany w połowie gmin obsługiwanych przez lokalne przedsiębiorstwo oczyszczania miasta, kierowany m.in. na trasy w CENTRUM Miluzy, przebiegające przez strefy niedostępne dla normalnych pojazdów. Zakup, na normalnych handlowych zasadach, jest częścią planu klimatycznego, jaki powstał w regionie 2 lata temu. Jeśli spełnią się założenia, za pierwszym hybrydowym Premium pójdą następne. Decyzja o zakupie hybrydowej śmieciarki zapadła pod wpływem dobrych wyników eksploatacji pojazdu badawczego Renault. Został on zaprezentowany Alzatczykom i spodobał się; ich pionierska rola tłumaczy się także generalnie pozytywnym podejściem do nowości zwiększających wydajność pracy. Wcześniej MulhouseAlsace Agglomération wprowadziła innowacyjną śmieciarkę na podwoziu naczepowym z osią sterowaną i jako pierwsza zamówiła pojazdy komunalne z filtrami sadzowymi. Hybryda jest konsekwentnym krokiem w obniżaniu emisji szkodliwych substancji na obsługiwanym terenie. Testy hybrydowej śmieciarki były prowadzone przez 3 lata na terenie aglomeracji lyońskiej, w realnych warunkach: pojazd zebrał 550 t odpadów przez ok. 500 godzin pracy. Wyniki umożliwiły wprowadzenie poważnych zmian w układzie sterowania, tak że śmieciarze z Miluzy dostają pojazd zoptymalizowany do swych zadań. Poza cennym zmniejszeniem hałasu, liczy się na ograniczenie zużycia paliwa, w tych warunkach eksploatacji aż o 25%.