Autobusy
Solaris dostarczy 70 autobusów CNG do MZA Warszawa

Przedstawiciele MZA Warszawa i Solaris podpisali 4 sierpnia umowę na 70 autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Łączna wartość kontraktu to ponad 116 mln zł.
MZA Warszawa zamówiły 40 Solarisów Urbino 12 CNG i 30 przegubowych Urbino 18 CNG. W 12-metrowych gazowcach łączna pojemność butli to ponad 1500 l, w modelach 18-metrowych 1700 l.
Nowo zamówione pojazdy charakteryzują się bogatym wyposażeniem wpływającym na komfort. Można tu wymienić: pełnopojazdową klimatyzację, złącza USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej czy monitoring, obejmujący przestrzeń pasażerską, miejsce pracy kierowcy i obraz przed pojazdem. Dodatkowym elementem, który ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, jest blokada antyalkoholowa dla kierowców. Urządzenie wymusza test na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. Jeśli da wynik pozytywny, niemożliwe jest uruchomienie silnika.
Ponadto w Urbino dla MZA Warszawa zostaną zamontowane zamknięte kabiny kierowców z oddzielnym wejściem. Zabudowana przestrzeń kierowcy sprawdza się w czasie pandemii, ograniczając kontakt prowadzącego z pasażerami, a tym samym ryzyko infekcji.
Autobusy 12-metrowe zmieszczą 90 pasażerów, na pokładzie pojazdów przegubowych zmieści się aż 135 osób. „Zakup autobusów gazowych Solaris jest kontynuacją naszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taboru autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych. Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i 145 gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022 r. będzie to odpowiednio 160 elektryków i 305 gazowców, niemal 50% autobusów wyjeżdżających w dzień powszedni na ulice Warszawy” – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
Pierwsze Urbino CNG dotrą do Warszawy w kwietniu przyszłego roku, zakończenie dostaw jest planowane na połowę 2021. Łączna liczba Solarisów we flocie warszawskiego MZA przekroczy wtedy 1100.
Autobusy, które w przyszłym roku trafią do MZA w Warszawie, będą pierwszymi Solarisami na gaz ziemnym w ich flocie. Jest to jednak technologia wprowadzona w Solaris już w 2004 r., dobrze znana i bezpieczna. Prawie 1,4 tys. takich autobusów jeździ w kilkunastu krajach europejskich.