http://www.transporttm.pl/news/603/18/Ambulans-intensywnej-terapii-Scania

Pojazdy ciężarowe

Ambulans intensywnej terapii Scania

20-04-2020

We flocie służby zdrowia Sztokholmu znalazł się pojazd do intensywnej terapii na podwoziu Scania R. To nie jest szybka odpowiedź na koronowirusa: opracowanie projektu zajęło ok. 3 lat.



Pojazd o długości 10 m i wysokości 3,5 m powstał w oparciu o potrzeby i opinie pracowników pogotowia. Zabudowę wykonała firma Groth Kaross AB. Nowa karetka intensywnej terapii z regionu Sztokholmu jest zarejestrowana jako autobus, ponieważ ma więcej niż 9 miejsc siedzących. Poddano ją testom pod kątem wytrzymałości konstrukcji podłogi, foteli i noszy. Zamontowano tylną windę załadunkową, możliwe jest również przejście do kabiny.

Nowym pojazdem są przewożeni pacjenci wymagający najbardziej troskliwej opieki, w każdym wieku, w całej Szwecji i za granicą, często wraz z pełnym zespołem służb medycznych. Na obecną sytuację jest jak znalazł: „Koronawirus osiada na płucach, a ci, którzy zachorują, potrzebują opieki pulmonologicznej na oddziale intensywnej terapii. Obecnie możemy zapewnić opiekę na podobnym poziomie już podczas transportu. Mamy ten sam sprzęt medyczny i zapasy tlenu, a dzięki systemom zabezpieczającym i zasilania awaryjnego możemy zrobić też dłuższe postoje” – wyjaśnia Christian Strand, od 13 lat ratownik pogotowia i kierownik pojazdu na stacji w Solna. Jest również miejsce na 2 inkubatory pod kątem potrzeb pediatrów ze Szpitala Uniwersyteckiego Karolinska.

Rosnące zapotrzebowanie na duże pojazdy transportowe wynika z rozwoju opieki medycznej. „Transport pacjentów zawsze niesie ze sobą poważne ryzyko. Istotny jest nawet sposób, w jaki zespół porusza się wokół pacjenta, dlatego członkowie zespołu starają się pozostać zabezpieczeni pasami. Jeśli trzeba podjąć bardziej zaawansowane działania czy pomiary, pojazd musi stanąć. Ambulans ma silnik diesla i akumulatory zapewniające pracę przez 24 h. W przypadku awarii układu hydraulicznego, tylną windę załadunkową można obsługiwać ręcznie. Zapasy tlenu zwykłej karetki pogotowia wynoszą 1000 l tlenu, tymczasem w pojeździe pogotowia intensywnej terapii jest go 12 000 l” – wylicza Christian Strand.

Załoga karetki pogotowia ratunkowego w Solnej ma 1,5 minuty na opuszczenie bazy i wyruszenie do zgłoszenia. Jej nowy pojazd powstał na podwoziu Scania R z silnikiem o mocy 410 KM. Bezpieczeństwo jazdy zwiększają układ hamowania awaryjnego, kamera cofania 360o i asystent pasa ruchu.

 

Zabudowa na podwoziu ciężarówkowym mieści dużo sprzętu medycznego. Akumulatory litowo-jonowe i dodatkowy system awaryjnego zasilania zapewniają 10 h autonomii. System blokad w podłodze ułatwia reorganizację przestrzeni.