http://www.transporttm.pl/news/586/18/Scania-z-wodorowymi-ogniwami-paliwowymi-woza-dla-ASKO

Pojazdy ciężarowe

Scania z wodorowymi ogniwami paliwowymi wożą dla ASKO

27-01-2020
ASKO i Scania zainaugurowały wprowadzenie 4 wodorowych pojazdów ciężarowych i uruchomienie stacji tankowania wodoru w Trondheim w Norwegii. Wraz z rozpoczęciem pilotażowych testów praktycznych wspólne przedsięwzięcie wchodzi w kluczową fazę.

Wyniki będą stanowiły źródło wiedzy i podstawę dalszego rozwoju dla obu firm. „Scania kontynuuje prace nad nowoczesnymi rozwiązaniami, które wspierają rozwój transportu niezależnego od paliw kopalnych. Ważna ich część jest realizowana wspólnie z naszymi najbardziej postępowymi partnerami, takimi jak ASKO, w środowisku bliskim klientowi”– komentuje Karin Rådström, dyrektor sprzedaży i marketingu Scania. Eksperci Scania zweryfikowali i opracowali różne napędy wykorzystujące hybrydy zasilane biopaliwami, a także pojazdy w pełni elektryczne(autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym przedstawiono w ub. roku). Trwają również prace nad pojazdami elektrycznymi zasilanymi przez zelektryfikowane drogi i wodorowe ogniwa paliwowe, jak te dla ASKO. „Wodór to ciekawa propozycja dla zelektryfikowanego transportu długodystansowego. Początkowe testy pokazały, że rozwiązanie to sprawdza się doskonale również w zimnym klimacie. Będziemy nadal wnikliwie monitorować osiągi tych pojazdów. Chciałabym również pochwalić ASKO za wczesne podjęcie odważnych kroków w celu zapewnienia dostaw wodoru ze źródeł odnawialnych oraz infrastruktury do tankowania. Firma jest graczem, który podejmuje rzeczywiste działania w celu przyspieszenia przejścia na zrównoważony transport” – dodaje Karin Rådström.

Rozwiązania Scania wykorzystują zalety modułowości. W pojazdach dla ASKO silnik spalinowy zastąpiono elektrycznym, zasilanym przez wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 90 kW i akumulatory Li-ion 56 kWh, które można doładować przez złącze CCS mocą 22 kW. Pozostałe komponenty układu napędowego są takie same, jak w hybrydowych pojazdach ciężarowych i autobusach Scania. Zbiornik z 33 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów zapewnia zasięg 400-500 km.

Elektryczne, wodorowe ciężarówki dla ASKO mają DMC 26 t (+1 t za ekologiczny napęd), napędzają je silniki elektryczne o mocy szczytowej 290 kW i stałej 210 kW przez 2-biegowe przekładnie. Maksymalny moment obrotowy to 2200 Nm.