http://www.transporttm.pl/news/58/18/Mercedes-Benz-Econic-NGT

Pojazdy ciężarowe

Mercedes-Benz Econic NGT

12-01-2012

Na początku grudnia pod sklepem detalicznym sieci Biedronka, na warszawskim Ursusie odbyło się uroczyste przekazanie 2 „zielonych” Econiców NGT. Wzbogacą one flotę transportową Jeronimo Martins Dystrybucja, w skład której wchodzi obecnie 750 zestawów naczepowych i 100 pojazdów solo.



Właściciel sklepów Biedronka współpracuje z 40 przewoźnikami, w I półroczu ub. roku pojazdy transportowe JMD przejechały łącznie blisko 48,5 mln km. Dzięki tak dużemu średniemu miesięcznemu przebiegowi floty i tak licznym partnerom każdy krok w stronę zmniejszenia emisji w JMD może przynieść wymierny skutek dla całego polskiego rynku CNG. Plany przebudowy floty na bardziej przyjazną środowisku wpisują się w realizowaną od lat praktykę firmy. „Ekologia to nie tylko odzyskiwanie surowców wtórnych czy oszczędność energii, a więc praktyki, które każdego dnia stosujemy w sklepach Biedronki. To także przystosowanie całego transportu do najwyższych norm środowiskowych. Inwestując w nowe pojazdy, inwestujemy w Transport przyjazny środowisku i mamy świadomość, że przy tak dużej skali działalności, każde rozwiązanie proekologiczne przynosi znakomite rezultaty” – mówi Maciej Gawroński, dyrektor operacyjny odpowiedzialny za flotę JMD. „Nowe samochody MB Econic, które będą sukcesywnie wprowadzane do transportu sieci Biedronka łączą w sobie wszystko, co najważniejsze w transporcie miejskim: duże możliwości transportowe samochodu ciężarowego, zwrotność samochodu dostawczego oraz ergonomię samochodu niskopodłogowego. Co równie istotne, są absolutnym rekordzistą w swojej klasie w zakresie ekologii i ekonomiki, a zawdzięczają to napędowi gazowemu. Właściciel sieci Biedronka po raz kolejny udowodnił, iż jest pionierem ochrony środowiska w branży dystrybucyjnej” – dodaje Ireneusz Jagiełło, prezes Diesel-Truck, dilera MB Polska. Rzeczywiście, Econic napędzany sprężonym gazem ziemnym ma wiele cennych zalet dla floty dystrybucyjnej. Trzeba podkreślić już na wstępie, że jego eksploatacja jest całkowicie bezpieczna. Dopracowany układ zasilania CNG spełnia wymogi regulaminu ECER110, co oznacza absolutną szczelność i odporność na uszkodzenia każdego elementu, od silnika po złączki. Na to nakładają się korzystne dla bezpieczeństwa cechy gazu ziemnego, który ulatnia się z miejsca wycieku, a wysoka temperatura zapłonu praktycznie wyklucza przypadkowy pożar. Najważniejszą korzyścią jest bezproblemowe spełnienie norm emisji spalin EEV, a w tym przypadku także wymagań Euro VI. Jeszcze ważniejszą zaletą, która zadecydowała o podjęciu prób w Biedronce, a wcześniej o zastosowaniu Econiców i ciężarówek gazowych innych marek w wielu sieciach dystrybucyjnych w Europie, jest mniejsza emisja hałasu. Jest to rezultat niezwykle cichej pracy silnika, także wynikającej z właściwości paliwa: dzięki jego dużej liczbie oktanowej spalanie jest spokojniejsze niż w dieslu. Ograniczenie hałasu może wynieść nawet 50% w porównaniu ze specjalnie wyciszonym pojazdem z silnikiem wysokoprężnym. Econic napędzany gazem ziemnym nie przekracza 72 dB i ma niemiecki znak jakości środowiskowej „Blauer Umweltengel” (Błękitny Anioł Środowiska). Dzięki temu towar może być dostarczany nawet do centrów wielkich aglomeracji bez narażania mieszkańców na hałas. Skonstruowany specjalnie do transportu zbiorczego i dystrybucyjnego Econic wyróżnia się nisko położonym wejściem do kabiny kierowcy. Umożliwia to dwudzielna konstrukcja ramy z mocno obniżoną częścią przednią. Pneumatyczne zawieszenie wszystkich osi z elektroniczną regulacją poziomu automatycznie dopasowuje ciśnienie w miechach do załadowania pojazdu. Ponadto regulacja poziomu ramy(maksymalnie o 200 mm w górę i o 60 mm w dół) umożliwia ustawienie prześwitu lub kątów natarcia i zejścia w zależności od warunków eksploatacji i czynników atmosferycznych. Kabiny, dostępne z wnętrzami o wysokości standardowej 1935 mm lub obniżonej 1485 mm, to lekkie konstrukcje aluminiowe spełniające europejskie normy zderzeniowe ECE R29/2.„Sercem” gazowych Econiców jest 6-cylindrowy silnik rzędowy M 906 LAG o pojemności 6,88 l, mocy 205 kW (279KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm, dostępnym od 1400 obr./min. Przystosowany do zasilania CNG, może być łatwo zmodyfikowany do LNG, co umożliwiłoby znaczne zwiększenie zasięgu i uwolniło przestrzeń w podwoziu. Za efektywne przeniesienie siły napędowej odpowiada automatyczna 6-biegowa skrzynia Allison ze sprzęgłem blokującym przemiennik momentu. Ten typ przekładni częściowo kompensuje mniejszy moment silnika, w porównaniu z dieslami, poprawiając dynamikę np. przy ruszaniu w pełni obciążonego pojazdu spod świateł. Samochody Econic wyróżnia panoramiczne przeszklenie kabiny zapewniające kierowcy lepszą widoczność, porównywalną z autobusami, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli dodać do tego automatyczną zmianę biegów i doskonałą zwrotność, ten pojazd z powodzeniem sprawdza się podczas dostawy towaru do sklepu, w ciasnych arteriach miejskich. Obsługiwane pneumatycznie składane drzwi z niskim stopniem wejściowym to dodatkowy plus dla obsługi. Zastosowanie napędu gazowego może oznaczać jednocześnie duże oszczędności dla przewoźnika. Mają na to wpływ niskie ceny gazu, w porównaniu z benzyną i olejem napędowym, oraz stosunkowo niewielkie spalanie. Na jakie oszczędności można liczyć – to właśnie chce sprawdzić JMD. Producent obiecuje ok. 14% mniejsze koszty paliwa i 18% obniżenie emisji w porównaniu z dieslem Euro V o podobnych osiągach. W tej średniej trzeba uwzględnić niemal całkowite wyeliminowanie cząstek stałych i niższą emisję CO2, którą można by sprowadzić do zera w globalnym rozrachunku, gdyby zyskać dostęp do biogazu. Uroczyste przekazanie, to początek próbnej eksploatacji dwóch różnych Econiców: ciągnika współpracującego z naczepą 2-osiową i ciężarówki 6x2 z nadwoziem chłodniczym wyposażonym w agregat kriogeniczny Thermo King. Wynika to z różnych schematów dystrybucji do sklepów Biedronka. JMD zawsze stosowało zasadę „jak najwięcej towaru w jednym kursie”. Współpracujący z firmą przewoźnicy musieli najpierw wyposażyć się w ciężarówki 6x2, których zabudowy pomieściłyby wymaganą liczbę palet, a następnie w ciągniki współpracujące z dystrybucyjnymi naczepami 2-osiowymi. Kolejnym etapem były typowe zestawy 3-osiowe z naczepami wyposażonymi w windy załadunkowe. Już z tego wynika oczywista prawda, że gazowe Econiki nie są w stanie zastąpić większości obecnych pojazdów obsługujących Biedronkę. Mogą jednak przejąć te kursy, w których szczególnie liczy się ekologiczna wyższość pojazdu, a ograniczony zasięg nie jest dokuczliwy. W warunkach europejskich, pojazdy użytkowe tej klasy DMC zasilane gazem powinny pokonywać ok. 200 km dziennie i takie dwie trasy znaleziono dla zielonych Econiców Biedronki. Econic 1828 NGT kursuje z Wyszkowa do Warszawy, dostarczając towar do jednego ze sklepów przystosowanych do rozładunku pojazdów 22-paletowych. Tyle mieści się w charakterystycznej dla JMD 2-osiowej naczepie Schmitz ze sterowaną osią tylną. Uznano, że 280 KM mocy i 1000 Nm momentu nie wystarczą do współpracy z naczepą 3-osiową, może trochę pochopnie, bo trasa jest zupełnie płaska. W przyszłości można by rozważyć np. dobranie naczepy o obniżonej masie własnej i zmniejszonych oporach ruchu. Ta współpracująca obecnie z gazowym ciągnikiem to kilkuletni, typowy pojazd „z placu” wyszkowskiego Centrum, wyposażony w agregat chłodniczy z silnikiem diesla Thermo King SL 100. Typowy „dzień z życia” Econica 2628 NGT 6x2/4 (pojazd 3-osiowy z kierowaną osią wleczoną) to dystrybucja dóbr szybko zbywalnych na trasie Wojnicz-Kraków-Wojnicz. Dysponując zasięgiem ok. 400 km pokonuje on średnio 450 km dziennie z międzytankowaniem w Krakowie. Podwozie o DMC 26 t (rozstaw osi 4800 mm) zostało zabudowane nadwoziem chłodniczym z agregatem Thermo King CT-10. Jest to pierwsza w Polsce zabudowa z agregatem kriogenicznym spełniająca wymagania PIEK, o poziomie hałasu poniżej 60 dB, ale nie pierwsze doświadczenie JMD z takim sposobem chłodzenia. Już w maju ub. roku do eksploatacji weszła 3-osiowa naczepa chłodnicza Schmitz z większym kriogenicznym agregatem chłodniczym CT15. W tym przypadku wzmocnione konstrukcyjnie nadwozie chłodnicze na 18 palet jest dziełem firmy Autonadwozia A. Matczak ze Środy Wielkopolskiej.„Znając dobrze specyfikę przewozów, charakteryzującą się bardzo trudnymi warunkami eksploatacji, zdecydowaliśmy się zastosować 5-warstwowe panele, by uniknąć znanego z przeszłości zjawiska wypychania ścian przez palety. Aby spełnić normę PIEK zastosowano cichą elektryczno pneumatyczną roletę tylną oraz specjalną wylewkę wewnątrz zabudowy, a specjalnie pod zbiornik CO2 wzmocniono ścianę czołową” – mówi wiceprezes firmy Jędrzej Matczak. Również winda samowyładowcza Zepro, którą dostarczył Cargotec Poland, musiała spełniać tę normę. Wybrany model ZSS 200-135 wyposażony został w specjalny agregat hydrauliczny „low-noise”, w którym zminimalizowano hałas pompy. Kolejne potencjalne źródło hałasu podczas rozładunku, czyli podest załadowczy, zostało zneutralizowane dzięki pokryciu platformy specjalnym polimerem tłumiącym i warstwą antypoślizgową.„Dzięki tym unikalnym rozwiązaniom mieszkający w pobliżu sklepów Biedronka nie usłyszą pracującego agregatu oraz hałasów generowanychprzez kółka wózków przetaczanych po platformie” – zapewnia Hubert Korbikz Zepro. Co dalej z projektem „gazowej Biedronki”? Będziemy go obserwować niemniej bacznie niż logistycy JMD. Powodzenie testowanych Econiców może otworzyć drogę do szerszego zastosowania gazowych pojazdów w dystrybucji w największych polskich miastach. Wiadomo jednak, że w tym przypadku jednakowo niezbędne są stacje z CNG i wsparcie władz. Polska sieć dystrybucji gazu wygląda żałośnie w porównaniu z wszystkimi naszymi sąsiadami. To Tuż jest odczuwalne w JMD, która nie może posłać swego zestawu w kurs na północ Polski, rejon zupełnie pozbawiony infrastruktury gazowej. A dodatkowe kilometry przejeżdżane do dostępnej stacji podważają ekonomikę paliwową, która i tak jest wątła. Potwierdzają się informacje z zakładów autobusowych na południu: jeśli ma się ON w cenach hurtowych na własnej stacji, CNG kupowany w otwartej dystrybucji jest na granicy opłacalności. Użytkownicy samochodów ciężarowych spełniających podobne wymagania ekologiczne, tj. Euro V, mogą protestować przeciwko próbom „dyskryminacji”, ale pamiętajmy, że inwestycja w gazowe pojazdy teraz ma wymiar strategiczny.

 

Biedronka zainwestowała w nowoczesne i ekologiczne samochody ciężarowe zasilane sprężonym gazem ziemnym, licząc na oszczędności eksploatacyjne i lepszy wizerunek „zielonej firmy”, w który... trudno uwierzyć, obserwując kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej po rozruchu zimnego silnika! Ale to woda! Gaz ziemny ma mnóstwo wodoru, spaliny za katalizatora to głównie para wodna i stąd ten efekt. Węgla jest z kolei mniej, co zmniejsza „ślad” węglowy, mniejsza jest także emisja NOx ze stechiometrycznego silnika MB. Niespalone węglowodory to głównie metan, poza tym jest trochę zanieczyszczeń z gazu. To wprawdzie nie „ciepłe powietrze”, jak reklamuje się EconicaNGT, ale Euro VI można osiągnąć taniej, niż przy skomplikowanej technologii oczyszczania spalin z  diesla.


Łukasz Jakubowski