http://www.transporttm.pl/news/578/18/PETRONAS-Team-De-Rooy-IVECO-gotowy-na-Dakar-2020

Pojazdy ciężarowe

PETRONAS Team De Rooy IVECO gotowy na Dakar 2020

03-01-2020
Piątego stycznia ruszy 42. Rajd Dakar, który po raz pierwszy odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Trasa liczy 7,5 tys. km; 5 tys. km przypada na odcinki specjalne, a 75% trasy wiedzie przez pustynie. Będzie to trudna próba umiejętności kierowców. Piaszczyste wydmy, skaliste kaniony i suche koryta rzek sprawdzą granice wytrzymałości ludzi, a także pojazdów i ogumienia.

Ciężarówki startujące w Rajdzie Dakar muszą mieć standardowe opony. Wiele zespołów wybiera opony Goodyear. W poprzednich latach używający ich team PETRONAS De Rooy IVECO wielokrotnie zajmował miejsce na podium, w tym 2 razy pierwsze. „Goodyear jest zaangażowany w fazę testów wstępnych, zespół inżynierów wspiera nas w optymalizacji ustawień pojazdu, dzięki czemu samochód i opony płynnie ze sobą współpracują. W celu uzyskania najlepszych wyników określamy, jak dostosować ciśnienie w ogumieniu, by zoptymalizować osiągi i wydłużyć żywotność, ponieważ czasem oznacza to wygraną lub przegraną” – wyjaśnia Henk Van Leuven, kierownik zespołu.

PETRONAS Team De Rooy IVECO wystartuje w 42. Rajdzie Dakar trzema ciężarówkami IVECO Powerstar, które poprowadzą Janus van Kasteren jr, Vick Versteijnen i Albert Llovera, oraz Trakkerem z Michielem Beckxem za kierownicą. Gerard de Rooy nie weźmie udziału w tegorocznym wyścigu z powodu problemów z kręgosłupem, ale wybiera się do Arabii Saudyjskiej, by wspierać zespół. IVECO będzie oficjalnym dostawcą pojazdów, silników i części zamiennych dla zespołu już 9. rok z rzędu. Rajdowe  IVECO są wyposażone w silniki Cursor 13 o mocy do 1000 KM.

Janus van Kasteren jr, w rajdzie Dakar po raz 3., wystartuje IVECO Powerstar Evo 3 (nr 505) z pilotem Marcelem Snijdersem i mechanikiem Darkiem Rodewaldem. W poprzednich edycjach kilkukrotnie był klasyfikowany w pierwszej dziesiątce. Albert Llovera, były narciarz olimpijski, ściga się w rajdach samochodowych, choć jest sparaliżowany od pasa w dół. W Dakarze debiutował w 2014 r. i wziął udział w 4 rajdach. Będzie kierowcą IVECO Powerstar Evo 3 (nr 517), który został specjalnie przystosowany do jego potrzeb. Razem z nim pojadą pilot Ferran Marco Alcayna i mechanik Marc Torres. Vick Versteijnen zdobywał doświadczenie w dwóch rajdach Dakar, uczestniczył także w Morocco Desert Challenge. W IVECO Powerstar Evo 2 (nr 522) będą mu towarzyszyć Teun van Dal i mechanik André van der Sande.

Michiel Becx weźmie udział w rajdzie Dakar po raz pierwszy jako kierowca samochodu ciężarowego. Zadaniem załogi IVECO Trakkera (nr 531), w której skład wejdą także najbardziej doświadczony mechanik w zespole Bernard den Kinderen oraz pilot Edwin Kuijipers, będzie zapewnienie pomocy technicznej i dostarczanie części zamiennych.

W tym sezonie sportów motorowych Goodyear rozpoczął współpracę z ekipą KAMAZ-master. Po udanych doświadczeniach z Goodyear 375/90 R22,5 OFFROAD ORD zespół dostrzegł potencjał i niezawodność tych opon i postanowił podpisać umowę na cały sezon. Oprócz rajdu Dakar, Goodyear wesprze drużynę również w wyścigu Silkway w Chinach.

Opona Goodyear Offroad ORD została zaprojektowana pod kątem osiągów terenowych i wyróżnia się doskonałą trakcją, zwiększoną odpornością na uszkodzenia i wytrzymałością w ekstremalnych warunkach. Bieżnik z masywnymi blokami i zoptymalizowana mieszanka zapewniają wysoką odporność na rozerwanie i przecięcie, jednolite zużycie i wytrzymałość. Głębokie i szerokie rowki ułatwiają samooczyszczenie bieżnika i zwiększają przyczepność na różnych nawierzchniach

PETRONAS Lubricants International jako sponsor i partner techniczny dostarczy oleje i inne produkty używane w rajdowych ciężarówkach. Zespół będzie korzystać m.in. z oleju silnikowego Urania opracowanego przy zastosowaniu zaawansowanych dodatków uszlachetniających.

Goodyear będzie oficjalnym dostawcą opon dla dwóch najlepszych zespołów startujących w Rajdzie Dakar. Jednym z największych wyzwań dla ogumienia pracującego w ekstremalnych warunkach jest zarządzanie ciepłem. Jazda z dużą prędkością po skalistych nawierzchniach lub gorących piaszczystych wydmach powoduje wzrost temperatury wewnątrz opon, które stają się bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia. Kontrola ciepła determinuje ukończenie wyścigu i miejsce w czołówce lub konieczność zmiany opony i nadrabianie strat. Do pewnego stopnia zespoły mogą regulować temperaturę zmniejszając prędkość lub obniżając ciśnienie.