http://www.transporttm.pl/news/569/18/Grupa-TRATON-jutro-bedzie-lepiej

Pojazdy ciężarowe

Grupa TRATON: jutro będzie lepiej

17-10-2019

No może nie jutro, tylko w ciągu najbliższych 10-15 lat. W tak szerokich widełkach zobowiązał się zelektryfikować 1/3 pojazdów Grupy TRATON jej szef Andreas Renschler w trakcie niedawnego Dnia Innowacji w Södertälje.



Marki MAN, Scania i Volkswagen Caminhões e Ônibus zobowiązały się do elektromobilności i stworzenia rozwiązania uzupełniającego dla silnika spalinowego. „Naszym celem jest stać się wiodącym dostawcą e-ciężarówek i e-autobusów. Do 2025 r. planujemy wydać ponad 1 miliard euro na elektromobilność” - powiedział Andreas Renschler, członek zarządu Volkswagen AG i dyrektor generalny TRATON SE podczas Dnia Innowacji. W ciągu 10 do 15 lat co trzecia ciężarówka lub autobus Grupy będą mogły mieć alternatywny układ napędowy, przede wszystkim elektryczny, „jeśli wszystkie niezbędne warunki zostaną spełnione we właściwym czasie” – zastrzega dyr. Renschler. Jednym z nich jest dostępność infrastruktury paliw alternatywnych i energii gwarantująca bezproblemową eksploatację.

Grupa rozłoży koszty rozwoju na 3 marki, opracowując wspólny, modułowy układ napędowego, który zostanie wykorzystany w 2020 r. w pierwszych seryjnie produkowanych miejskich e-autobusach Scania i MAN. Konstrukcja umożliwi indywidualne modyfikacje, w zależności od potrzeb marek i obszaru użytkowania, a w rezultacie produkcję maksymalnej liczbę rozwiązań przy minimum komponentów i kosztów. TRATON ma wspólny budżet rozwoju elektromobilności i zjednoczył zespoły całej Grupy pracujące nad kolejną generacją e-drive, oprogramowania do zarządzania bateriami i kompatybilną strukturą ramy. Marki TRATON mają już ponad 1000 patentów w tym obszarze.

Volkswagen Caminhões e Ônibus podpisała największą na świecie umowę dotyczącą zakupu 1600 e-ciężarówek dla brazylijskiego producenta piwa i napojów Ambev. Dostawy mają rozpocząć się w 2020 r. Jeszcze w 2019 r. Scania zbuduje autobus, który będzie elektrycznie i autonomicznie transportował pasażerów w obszarze metropolitalnym Sztokholmu. Wraz z Asko, największą hurtownią żywności w Norwegii, Scania testuje ciężarówki z ogniwami paliwowymi. Później Asko będzie testować bateryjną ciężarówkę elektryczną Scania. Elektryczne MAN- y eTGM są testowane przez klientów w Austrii, w tym roku jest planowane rozpoczęcie rozszerzonej produkcji do dalszych testów. Sprzedano także 150 elektrycznych  eTGE.

Trzy marki Grupy mają długą tradycję i doskonałą pozycję na rynku w dziedzinie biopaliw, LNG i CNG, a także napędów hybrydowych. MAN jest wiodącym dostawcą autobusów miejskich zasilanych gazem w Europie. Scania ma najszerszą na rynku gamę pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym, od ciężarówek i autobusów na bioetanol po pojazdy wykorzystujące skroplony biogaz. Projekty TRATON koncentrują się jednak na pojazdach elektrycznych, które w perspektywie średnio- i długoterminowej staną się tańsze w zakupie i utrzymaniu.

MAN prowadzi praktyczne próby ciągnika e-TGM z zasilaniem elektrycznym w zestawie do transportu części samochodowych na krótkiej trasie i 26-tonowych ciężarówek w różnych zastosowaniach dystrybucyjnych.