http://www.transporttm.pl/news/535/17/MAN-na-kongresie-UITP-2019

Autobusy

MAN na kongresie UITP 2019

25-06-2019

MAN Truck & Bus zaprezentował na kongresie UITP w Sztokholmie różne rozwiązania publicznego transportu miejskiego, w tym elektryczny autobus Lion’s City E.



Transport miejski jest na rozdrożu: przed politykami, planistami i przewoźnikami stają coraz większe i bardziej kompleksowe wyzwania. Sytuacja wymaga przyszłościowych rozwiązań, zwłaszcza transportu osobowego. Odpowiedzią jest MAN Lion’s City nowej generacji, efektywny i przyjazny dla klimatu autobus miejski, dostosowany do wymagań klientów i rynku. „Nowy MAN Lion’s City jest oparty na kompleksowej koncepcji obejmującej różne napędy z nowymi silnikami wysokoprężnymi i gazowymi, które w połączeniu z modułem MAN EfficientHybrid mogą być jeszcze bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Od początku maja nowe autobusy miejskie opuszczają linię produkcji seryjnej. Już od pierwszego etapu projektowania uwzględnialiśmy potrzeby przyszłych technologii. Dotyczy to także elektrycznego napędu, który zaprezentowaliśmy w autobusie MAN Lion’s City E na targach IAA 2018, a teraz pokazujemy na kongresie UITP w Sztokholmie. Nasz autobus elektryczny przekażemy pierwszym klientom jeszcze w 2019 r.” – zapowiadał Rudi Kuchta, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów w MAN.

W ramach realizowanej przez firmę strategii eMobility w 2020 r. w 5 krajach europejskich będzie testowana w różnych warunkach drogowych demonstracyjna flota eBusów. W tym celu MAN zawarł umowy m.in. z Hamburger Hochbahn i zakładami komunikacji miejskiej Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH), zakładami miejskimi w Monachium i w Wolfsburgu oraz luksemburskim przedsiębiorstwem Voyages Emile Weber. Pierwsze seryjne Lion’s City E zostaną przekazane klientom w II połowie 2020 r.

Koncentrując się na aspektach ekonomicznych, komforcie jazdy, technologii i wzornictwie, projektanci nowej generacji autobusów miejskich nadali nowy wymiar tym elementom. Efektem jest nowy układ napędowy z silnikiem D1556 LOH, spełniającym normę Euro VI d. Ten sprawny silnik o pojemności 9 l jest dostępny w wersjach o mocy 280, 330 i 360 KM, pokrywając potrzeby typowych autobusów miejskich. Opcjonalnie może być uzupełniony o moduł MAN EfficientHybrid, który przyczynia się do redukcji spalania i emisji. Koncepcja autobusu MAN Lion’s City zakłada, że silnik D15 w połączeniu z modułem EfficientHybrid i mniejszą masą pojazdu umożliwi ograniczenie zużycia paliwa nawet o 16%.

MAN uzupełnił nową rodzinę autobusów o wariant na gaz ziemny. MAN Lion’s City G wyposażono w nowy silnik E18, który, w porównaniu do poprzedniego modelu, mimo mniejszej pojemności skokowej i bardziej zwartej konstrukcji zapewnia wyższy moment obrotowy i moc. Również Lion’s City G jest dostępny z modułem MAN EfficientHybrid, dzięki któremu miasta otrzymują pojazd maksymalnie ekonomiczny i przyjazny dla środowiska, bez żadnych ograniczeń wpisujący się w dotychczasowe procesy przedsiębiorstw. Autobus z napędem gazowym zasilany biogazem jest najbardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem komunikacji niemal neutralnej pod względem CO2. Świadczą o tym także przyznane Lion’s City G nagroda innowacyjna niemieckiego przemysłu gazowego i międzynarodowa nagroda zrównoważonego rozwoju od projektantów autobusów.

Przedmiotem dyskusji na kongresie UITP były także usługi doradcze MAN przed przejściem na alternatywne napędy. Doradcy z bogatym doświadczeniem wspierają operatorów, udzielając odpowiedzi na pytania dotyczące pojazdów, a także związane z infrastrukturą i zapotrzebowaniem na energię oraz koncepcjami obsługi floty przy przejściu od „Low Emission” do „No Emission“.

Hitem wystawy był elektryczny MAN Lion’s City E. Zmienione wzornictwo podkreśla specyfikę napędu, m.in. brak komory silnika: jej miejsce wykorzystano na dodatkowe siedzenia. Silnik ma moc 160 kW, maksymalnie 270 kW. Lion’s City E zapewni zasięg 200 km w całym okresie życia baterii. Autobus solowy jest wyposażony w 3 drzwi i ma 29 miejsc siedzących.