http://www.transporttm.pl/news/465/18/IVECO-Stralis-NP-Londyn-Madryt-bez-tankowania

Pojazdy ciężarowe

IVECO Stralis NP: Londyn-Madryt bez tankowania

06-11-2018

Zestaw naczepowy z ciągnikiem IVECO Stralis NP 460 pokonał najdłuższą w historii trasę na jednym tankowaniu LNG, czym udowodnił przydatność pojazdów zasilanych gazem ziemnym do krajowego i europejskiego transportu drogowego.



Stralis NP 4x2 ciągnął 3-osiową naczepę skrzyniową, masa zestawu wynosiła 30 t. Wyruszając z Londynu, po przeprawie promem z Dover do Calais pojazd pokonał 1728-kilometrową drogę bez ponownego tankowania, przekraczając oficjalny komunikowany zasięg wynoszący 1600 km i tym samym ustanowił nowy rekord. To imponująca oszczędność na kosztach paliwa. Zużyte LNG kosztowało ok. 200 funtów za całą trasę, o 40% mniej w porównaniu z olejem napędowym.

Martin Flach, Dyrektor ds. paliw alternatywnych IVECO, skomentował: „W zeszłym roku modelem Stralis NP 400 KM przejechaliśmy trasę od John O'Groats do Land's End na jednym tankowaniu, ale tym razem postanowiliśmy ustawić poprzeczkę jeszcze wyżej. Była to okazja nie tylko do zademonstrowania, jak oszczędny jest Stralis NP, ale i do przetestowania naszego najnowszego silnika o mocy 460 KM napędzanego gazem. Napełniliśmy zbiornik zanim wyruszyliśmy z Londynu, a po raz pierwszy zatrzymaliśmy się na tankowanie 2,5 dnia później w Madrycie. Jazda z użyciem tylko gazu ziemnego oznacza, że nie musisz martwić się o olej napędowy czy AdBlue. To najprostsze rozwiązanie i dla menedżera floty, i dla kierowcy”.

Pomimo dużego natężenia ruchu po angielskiej stronie kanału La Manche, silnego wiatru we Francji i pagórkowatego odcinka trasy w Hiszpanii, Stralis NP odnotował imponujące średnie zużycie paliwa 22,6 kg na 100 km. Przed wyjazdem starannie zaplanowano trasę, korzystając z MyBestRoute, aplikacji internetowej opracowanej przez Michelin dla klientów Stralis NP. Umożliwia ona kierowcom i zarządcom flot wybranie optymalnej trasy po Europie, w tym również zlokalizowanie stacji tankowania LNG oraz oszacowanie i porównanie całkowitego kosztu transportu samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym lub gazem ziemnym.

IVECO wykorzystało tę trasę, by zademonstrować, że gaz ziemny (CNG, LNG lub biometan) to sensowna, realistyczna, bezpieczna i opłacalna alternatywa dla oleju napędowego, dostępna w rosnącej sieci dostawców paliw na całym kontynencie. W porównaniu z zasilanym ON, Stralis NP spalający LNG emituje około 60% mniej NOx, 99% mniej cząstek stałych i do 15% mniej CO2, a przy zastosowaniu biometanu emisja CO2 jest o 95% mniejsza.

Stralis NP jest dostępny jako ciągnik siodłowy 4x2 i 6x2 o mocy 400 lub 460 KM. IVECO oferuje również napędzane gazem ziemnym samochody ciężarowe średniej i dużej ładowności i szeroką gamę samochodów dostawczych Daily Natural Power od 3,5 do 7,2 t.