http://www.transporttm.pl/news/457/18/Truck-Innovation-Award-2019-dla-MAN-aFAS

Pojazdy ciężarowe

Truck Innovation Award 2019 dla MAN aFAS

15-10-2018

W tym roku sędziowie konkursu Truck of the Year wprowadzili osobną dyscyplinę, punktując Innowacyjną Ciężarówkę Roku. Debiutującą nagrodę zdobył MAN za autonomiczny pojazd do zabezpieczenia prac drogowych aFAS, a odebrał ją w Hanowerze Joachim Drees, CEO MAN Truck & Bus.



Zdobywając 93 punkty, aFAS wyprzedził zacną konkurencję w postaci m.in. MB Actrosa, ciężarówek elektrycznych Volvo Trucks i  Renault Trucks. Pojazdy nominowane do nagrody Truck Innovation Award muszą być zaawansowane technologicznie i mieć DMC ponad 3,5 t. Powinny być wyposażone w alternatywny układ napędowy (hybrydowy, przedłużacz zasięgu, elektryczny) lub paliwo, jak LNG, CNG, wodór + ogniwa paliwowe. Alternatywnie, muszą zawierać specyficzne rozwiązania high-tech: częściowo lub całkowicie autonomiczne systemy napędowe, zdolność do plutonowania, czy zaawansowane usługi wsparcia, jak zdalna diagnostyka.

Członkowie jury IToY otrzymali szczegółowy wgląd w projekt aFAS i mieli możliwość ocenić jego pracę. MAN TGM 18.340 aFAS wyposażony w przyczepę z sygnalizacją nakazującą ominięcie miejsca pracy automatycznie śledzi ciężarówkę wykonującą obsługę autostrady, np. wykaszanie poboczy. Sygnały do sterowania są wysyłane siecią WLAN z pojazdu prowadzącego, ale całe otoczenie jest obserwowane przez kamerę i bardzo precyzyjne czujniki radarowe. Pojazd zabezpieczający sam utrzymuje odległość od pobocza i hamuje, jeśli pojawi się przeszkoda, lub straci łączność z prowadzącym. AFAS został przetestowany bez wypadku na drogach publicznych o długości ponad 4 tys. km.

Członkowie jury pozytywnie ocenili fakt, że aFAS może uratować życie, ponieważ spowolnienie lub wyłączenie ruchu na jednym z pasów autostrady powoduje bardzo duże zagrożenie dla pracowników, najechania na pojazdy robocze zdarzają się nagminnie. Docenili łatwość obsługi, wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i szerokie zastosowanie komponentów seryjnych. Ponadto zauważyli, że jest to pierwszy pojazd niekierowany przez człowieka na drogach publicznych w Europie. Ulokowano go na poziomie 4 autonomiczności, ponieważ może jechać automatycznie, ale na przejazd w inne miejsce pracy kierownicę przejmuje człowiek.

Podsumowując głosowanie, przewodniczący International Truck of the Year Gianenrico Griffini skomentował: „Dzięki projektowi aFAS firma MAN dostarczyła nie tylko skuteczne rozwiązanie chroniące miejsca prac budowlanych, ale także zyskała ważną wiedzę na temat przyszłego technicznego rozwoju w pełni zautomatyzowane pojazdy do jazdy. "

aFAS został opracowany przez MAN ze wsparciem finansowym federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii Niemiec, ale za projektem stoją drogowcy, zawód o jednym z najwyższych wskaźników zagrożenia wypadkiem przy pracy.