http://www.transporttm.pl/news/442/17/Techniczne-nowinki-w-Solarisach

Autobusy

Techniczne nowinki w Solarisach

29-06-2018

Biuro Badań i Rozwoju Solaris, w którym pracuje obecnie blisko 150 inżynierów, nie tylko opracowuje nowe konstrukcje pojazdów, ale także wprowadza do produkcji seryjnej innowacyjne komponenty i systemy autobusów i trolejbusów. Ostatnio konstruktorzy firmy pracowali nad układami klimatyzacji i ogrzewania oraz wspomagania kierownicy.



Wysiłek włożony w rozwój układów ogrzewania w autobusach elektrycznych jest związany głównie z ograniczeniem zużycia energii i tym samym zapewnieniem większego zasięgu. W tym celu producenci często decydują się na użycie pieca grzewczego zasilanego olejem napędowym. Takie rozwiązanie, choć skuteczne przy bardzo niskich temperaturach, jest jednak dalekie od bezemisyjnego. Solaris, która zachęca do ogrzewania elektrycznego, w elektrycznych Urbino 8,9 LE electric dla RCKiK Katowice zaproponowała innowacyjne rozwiązanie: ogrzewanie zasilane LPG. Jest to rozwiązanie niskoemisyjne i znacznie tańsze niż piec na olej napędowy. Ponadto zbiorniki LPG są mniejsze od stosowanego wcześniej CNG, dzięki czemu ich zabudowa jest mniej skomplikowana.

W powstającym właśnie w Bolechowie pojeździe wodorowym Solaris proponuje z kolei układ ogrzewania i klimatyzacji, w którym czynnikiem roboczym będzie CO2, najbardziej przyjazny dla środowiska. Zastosowanie elektrycznej pompy ciepła umożliwia pozyskiwanie energii odpadowej układu chłodzenia napędu wodorowego, znacznie ograniczając zużycie prądu z baterii, co skutkuje wydłużeniem maksymalnego zasięgu i gwarantuje wydajną pracę w niskich temperaturach, przy pracy w pełni bezemisyjnej.

Kolejną zmianą, na którą przygotowują się inżynierowie Solaris, jest stopniowe ograniczenie użycia czynnika chłodzącego R134a stosowanego w układach klimatyzacji. W myśl postanowień Unii Europejskiej do 2030 r. ma on być całkowicie zastąpiony znacznie bardziej przyjaznym dla środowiska R513a. Dzięki wysiłkom polskiego producenta i jednego z dostawców klimatyzacje pojazdów z Bolechowa już dziś mogą być uzupełniane tym środkiem.

Już od pewnego czasu w autobusach elektrycznych i hybrydowych wyjeżdżających z bolechowskiej fabryki są stosowane elektryczne pompy wspomagania kierownicy zasilane z sieci 24 V (opcjonalne w trolejbusach). Skutkuje zmniejszonym zużyciem energii, pompa nie obciąża bowiem silnika, dzięki czemu zwiększa się zasięg pojazdu. Kolejnym argumentem przemawiającymi na jej korzyść jest zmienna prędkość obrotowa, dzięki czemu siła wspomagania jest większa przy niskich prędkościach pojazdu i maleje wraz ze wzrostem prędkości. Przede wszystkim, to rozwiązanie znacznie zwiększa bezpieczeństwo, gdyż pompa wspomagania nie jest uzależniona od urządzeń, których awaria w skrajnych przypadkach mogłaby skutkować utratą sterowności.

Solaris w ciągu ostatnich 4 lat wydała 145 mln PLN na badania i rozwój. Przekłada się to wprost na bezpieczeństwo i zaawansowanie technologiczne pojazdów; m.in. dzięki tym cechom Urbino 12 electric został wybrany najlepszym miejskim autobusem roku w konkursie Bus of the Year 2017.