http://www.transporttm.pl/news/408/17/Najwieksza-w-Europie-flota-autobusow-elektrycznych

Autobusy

Największa w Europie flota autobusów elektrycznych

09-04-2018

Pod koniec marca Connexxion i zarządy transportu publicznego Amsterdamu i Schiphol zaprezentowały największą europejską flotę autobusów elektrycznych. Z początkiem kwietnia na linie z i wokół lotniska Schiphol ruszyło 100 elektrycznych przegubowych VDL Citeas z akumulatorami najnowszej technologii, spełniającymi najwyższe wymagania.



Setka elektrycznych przegubowców pokona 30 tys. km dziennie. Autobusy będą jeździły całodobowo na 6 liniach. Dostępność operacyjną zmaksymalizowano dzięki szybkiemu ładowaniu. Akumulatory mają pojemność 169 kWh i mogą być ładowane mocą do 420 kW, tak że całkowicie rozładowana bateria jest gotowa do następnego kursu w ciągu poniżej 20 minut. Oprócz 23 szybkich ładowarek Heliox 450 kW, zlokalizowanych w 4 punktach na trasach, w zajezdniach są 84 ładowarki Heliox 30 kW i 2 ładowarki mobilne Heliox 25 kW. Każdej nocy autobusy są powoli ładowane i podgrzewane, by rankiem rozpocząć pracę z pełną baterią i ciepłym wnętrzem. Ładowanie odbywa się za pomocą pantografu na dachu.

Connexxion, VDL i Heliox ściśle współpracowały od momentu zamówienia, analizując optymalne możliwości rozwoju infrastruktury, by zapewnić kompleksowe rozwiązanie. VDL Bus & Coach odpowiada również za systemy flotowe. Connexxion i VDL mają za sobą udane wprowadzenie 43 elektrycznych przegubówców Citeas w Eindhoven pod koniec 2016 r. Od tej pory pokonały one prawie 4 mln km, każdy przejechał 350 km dziennie, potwierdzając zalety akumulatorów o wysokiej wydajności w połączeniu z szybkim ładowaniem.

Dzięki wdrożeniu autobusów o zerowej emisji transport publiczny w Schiphol i jego okolicach jest bardziej przyjazny dla środowiska. Autobusy nie emitują żadnych szkodliwych substancji i znacznie mniej hałasu niż zwykłe. Obecne 100 elektrobusów jest 1. etapem na drodze do łącznej liczby 258 autobusów o zerowej emisji w 2021 r.; umowa z regionem na obsługę tych tras sięga 2017 r.

Do Connexxion zostały dostarczone 2 wersje VDL Citea SLFA Electric. Część ma standardowe nadwozia 3-drzwiowe i 50 miejsc siedzących. Te autobusy obsługują linie wysokiej częstotliwości R-Net. Autobusy dla Schipholnet, działające na 12 liniach w Schiphol i wokół niego, zbudowano w futurystycznym projekcie BRT. Czwarte drzwi w tej wersji optymalizują przepływ pasażerów.