http://www.transporttm.pl/news/368/18/Elektryczne-ciezarowki-Volvo

Pojazdy ciężarowe

Elektryczne ciężarówki Volvo

30-01-2018

W 2019 r. Volvo Trucks rozpocznie sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie, a pierwsze pojazdy zostaną przekazane wybranym klientom jeszcze w tym roku. Elektryczne ciężarówki nie tylko radykalnie obniżą emisję hałasu i spalin, ale i utorują drogę nowym sposobom zarządzania logistyką. Dzięki nim więcej zadań transportowych może być wykonywanych nocą, co skutkuje zmniejszeniem liczby pojazdów na ulicach w godzinach szczytu.



Według Światowej Organizacji Zdrowia i ONZ, do 2030 r. 60% populacji Ziemi (ok. 5 mld ludzi) będzie mieszkać w miastach. To o ok. 1 mld więcej niż obecnie. Tak szybkie tempo urbanizacji narzuci olbrzymie wymagania pod względem organizacji ruchu drogowego, która w wielu przypadkach nie odpowiada nawet bieżącym potrzebom. Szacuje się, że w UE zatłoczenie dróg i problemy związane z płynnością ruchu drogowego generują koszty ok. 100 mld euro rocznie. „Wykorzystując napędzane elektrycznie, cichobieżne samochody ciężarowe do transportu w miastach, osiągamy kilka celów jednocześnie. Bez uciążliwego hałasu i spalin, pojazdy te będą mogły być użytkowane w bardziej wrażliwych pod tym względem centrach miast. Ponadto, dostawy będą mogły być realizowane w okresach mniejszego natężenia ruchu, np. późnym wieczorem lub nocą, co pozwoli odciążyć infrastrukturę drogową w godzinach szczytu, przyczyniając się do bardziej efektywnego niż obecnie wykorzystania zarówno sieci drogowej, jak i pojazdów – mówi Claes Nilsson, Prezes Volvo Trucks. Niedawny projekt Off Peak City Distribution, realizowany w Szwecji przez Sztokholm i Królewski Instytut Technologiczny (KTH) miał na celu zbadanie skutków nocnego transportu towarów w centrum stolicy. Ponieważ samochody ciężarowe były użytkowane poza godzinami szczytu komunikacyjnego, na realizację dostaw wystarczała 1/3 normalnego czasu ich trwania.

W celu poprawy jakości życia w mieście jest konieczne wdrożenie bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych. Przy dobrze rozwiniętej logistyce i efektywniejszym wykorzystaniu dróg w porze wieczorowej i nocnej można zastąpić wiele mniejszych pojazdów mniejszą liczbą większych, co dodatkowo potęguje efekt zmniejszenia zanieczyszczenia spalinami i tłoku na drogach. Dystrybucyjny samochód ciężarowy jest ponad 10-krotnie bardziej pojemny niż typowy samochód dostawczy. Przesunięcie większej części zadań transportowych na okresy, w których z dróg korzysta mniej ludzi, przyczyni się także do znacznego ograniczenia ryzyka wypadków. „Nasza technologia i know-how w zakresie elektromobilności bazują na sprawdzonych, komercyjnych rozwiązaniach, już stosowanych w elektrycznych autobusach Volvo oraz rozwiązaniach wprowadzanych od 2010 r. w hybrydowych samochodach ciężarowych Volvo. Jednak pojazdy stanową tylko jeden z elementów potrzebnych do skutecznej elektryfikacji transportu ma większą skalę. Opracowanie długofalowego, zrównoważonego rozwiązania transportowego jest złożonym zagadnieniem, wymagającym kompleksowego podejścia i zastosowania szerokiej gamy środków” – mówi Claes Nilsson. „Blisko współpracujemy z klientami, władzami miast, dostawcami stacji ładowania akumulatorów i innymi kluczowymi dla tej branży podmiotami, by stworzyć ramy niezbędne dla użytkowania elektrycznych samochodów ciężarowych” – potwierdza Jonas Odermalm, Dyrektor ds. Strategii Produktu w Volvo Trucks.