http://www.transporttm.pl/news/363/17/Solaris-buduje-dwuprzegubowy-pojazd-o-dlugosci-24-m

Autobusy

Solaris buduje dwuprzegubowy pojazd o długości 24 m

24-01-2018

Najnowszym projektem, nad którym pracuje Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris, jest dwuprzegubowy, trójczłonowy trolejbus o długości 24 m. Prototypowy Trollino 24 powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłych seryjnych pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym i trolejbusowym.



Wykonanie pierwszego dwuprzegubowego trolejbusu jest planowane na połowę 2018 r. Następnie zostanie on przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których podróżując pod trakcją trolejbusową będzie przechodził badania homologacyjne dopuszczające do ruchu pasażerskiego.

Najnowszy pojazd Solarisa będzie bardzo zaawansowany technicznie. Napędzane będą dwie osie, każda z osobnym silnikiem. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) będzie ładowany podczas jazdy przez tradycyjny pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach zostanie wykorzystana do zasilania, gdy trolejbus znajduje się poza siecią trakcyjną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, 4. oś będzie skrętna. Pojazd zostanie wyposażony w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Nowe Trollino 24 to pojazd pod każdym względem innowacyjny, który będzie stanowić platformę do rozwoju kolejnych pozycji w ofercie firmy.

We wnętrzu pojazdu o unikalnym układzie drzwi 2-2-2-2-2 wygospodarowano 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.

Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy obejmie ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamer skierowanej na pantograf i kamery zamontowanej za 2. przegubem. Nie zabraknie również monitora, dzięki któremu będzie mógł obserwować obraz z monitoringu przy każdych drzwiach, a także z kamery cofania. Pojazd będzie miał rozbudowany system informacji złożony z tablic kierunkowych i trzech 29-calowych monitorów w przestrzeni pasażerskiej. O komfort podróży zadbają wydajna klimatyzacja i liczne gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Oświetlenie wnętrza innowacyjnego trolejbusu będzie wykonane w energooszczędnej technologii LED.

Solaris Bus & Coach wprowadziła do oferty trolejbusy już w 2001 r. Od tego czasu blisko 1,2 tys. pojazdów tego typu zostało zamówionych i dostarczonych do klientów z 16 państw.