http://www.transporttm.pl/news/338/18/Pierwsze-FUSO-eCantery-dla-klientow-europejskich

Pojazdy ciężarowe

Pierwsze FUSO eCantery dla klientów europejskich

29-12-2017

Daimler Trucks przekazał 14 grudnia pierwsze elektryczne ciężarówki FUSO eCanter europejskim firmom logistycznym DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser. Będą one używane, w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego przez CharterWay, do zadań, które do tej pory wykonywały konwencjonalne pojazdy. Przyszli kierowcy eCanterów przechodzą specjalne szkolenie z obsługi i prowadzenia.



Deutsche Post DHL skieruje swoje 6 pojazdów do 2 obszarów działalności. Dwa w ramach DHL Freight będą pracować dla oddziału Berlin Centrum, obsługując klientów biznesowych i prywatnych, dostarczając m.in. ciężkie przesyłki drobnicowe, jak sprzęt RTV i AGD. Cztery pozostałe trafią do DHL Paket, gdzie będą obsługiwać dostawy do firm i dużych klientów w centrum Berlina. Elektryczne ciężarówki zostaną w pełni zintegrowane z procesami firmy. DB Schenker świadomie zdecydował się na FUSO eCantera, który umożliwi firmie dogłębne przetestowanie seryjnej ciężarówki elektrycznej w miejskiej logistyce i w realnych warunkach. Jeden z 3 nabytych pojazdów znajdzie m.in. zastosowanie w doręczaniu i odbieraniu przesyłek drobnicowych w centrum Berlina. W przypadku Grupy Rhenus, działającego globalnie operatora logistycznego, 3 nowe FUSO eCantery zasilą jednostkę Home Delivery. Z magazynu centralnego w Hoppegarten elektryczne ciężarówki będą dostarczać meble, duże AGD, elektronikę użytkową oraz duży sprzęt sportowy do klientów w centrum Berlina. Dwa kolejne eCantery znajdą zastosowanie w firmie spedycyjnej Dachser. Ich zadaniem będzie dostarczanie drobnicy na ostatniej mili, czyli palet z towarami przemysłowymi do mikrohubów albo bezpośrednio do klientów, a także odbieranie towarów od klientów i dostarczanie ich do oddziałów Dachser. Pojazdy będą ładowane ze stacji, które oddziały zbudowały na swoim terenie.

Po latach intensywnych prac rozwojowych i wielu testach FUSO eCanter został w całości włączony w linię produkcyjną konwencjonalnego Cantera w zakładzie w Tramagal (Portugalia). Tam są wytwarzane od lipca 2017 r. wszystkie eCantery na rynek europejski i amerykański. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) planuje dostarczyć do wybranych klientów 500 ciężarówek nowej generacji. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na 2019 r. W USA FUSO eCantery będą wkrótce jeździć dla firmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów trafi do flot sieci supermarketów Seven-Eleven Co., Ltd. oraz firmy Yamato Transport.

W zależności od zabudowy i rodzaju zastosowania nośność podwozia eCantera może wynosić maks. 4,5 t. Elektryczny układ napędowy jest zasilany z 6 akumulatorów litowo-jonowych 420 V/13,8 kWh każdy. Zastosowano silnik elektryczny z magnesami stałymi o mocy 129 kW (180 KM), połączony z jednostopniową przekładnią na osi tylnej. Dzięki 285 Nm momentu obrotowego ważąca 7,49 t ciężarówka przyspiesza niemal jak samochód osobowy. Prędkość maksymalna eCantera jest ograniczona do 80 km/h. Ważące około 600 kg akumulatory zapewniają zasięg powyżej 100 km, co w wielu przypadkach przekracza dystans pokonywany dziennie w lekkim transporcie dystrybucyjnym.

Wprowadzając na rynek elektryczną lekką ciężarówkę MFTBC reaguje na rosnącą potrzebę cichego i bezemisyjnego transportu dystrybucyjnego w centrach miast. eCanter jest nie tylko przyjazny dla środowiska naturalnego, ale też nadzwyczaj oszczędny i ekonomiczny. W porównaniu z wersją z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym można obniżyć koszty eksploatacji nawet o 1000 euro na każde 10 tys. km.

W nadchodzących latach wszystkie modele ciężarówek i autobusów FUSO otrzymają dodatkowy, elektryczny wariant. Wprowadzenie tych modeli na rynek będzie zależeć od technicznych możliwości realizacji i uwarunkowań ekonomicznych. W procesie elektryfikacji ciężarówek i autobusów FUSO korzysta z bogatych doświadczeń i zdobyczy technologicznych koncernu Daimler, który w wielkim stylu inwestuje w elektromobilność, wykorzystując synergie między działami samochodów osobowych i użytkowych. Firma Deutsche Accumotive, również należąca do koncernu Daimler, zaopatrzy pojazdy ciężarowe E-FUSO w akumulatory. Mercedes-Benz Energy, specjalista od stacjonarnych systemów magazynowania energii, opracuje rozwiązania zapewniające akumulatorom drugi cykl życia. Daimler ma ponadto udziały w firmie ChargePoint, największym na świecie dostawcy stacji ładowania i infrastruktury, a także w spółce StoreDot, izraelskim startupie rozwijającym nowe technologie szybkiego ładowania akumulatorów.

Nicolas Rottmann, szef Rhenus Home Delivery: „W ramach Rhenus Home Delivery konsekwentnie realizujemy strategię ekologicznego przedsiębiorstwa. Oprócz wycofania papierowych dokumentów z procesu dostaw, od dłuższego czasu zajmujemy się alternatywnymi, ekologicznymi napędami. eCanter daje nam możliwość dogłębnego przetestowania przydatności w pełni elektrycznych pojazdów w naszej flocie. Ze względu na niewielką odległość między naszym magazynem centralnym w Hoppegarten a klientami końcowymi zastosowanie ekologicznego pojazdu elektrycznego na obszarze Berlina wydaje się bardzo dobrym pomysłem.”