http://www.transporttm.pl/news/331/17/Pierwszy-przegubowy-autobus-elektryczny-w-stolicy

Autobusy

Pierwszy przegubowy autobus elektryczny w stolicy

11-12-2017
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały w dzierżawę nowy Solaris Urbino 18 electric. To pierwszy taki pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych e-busów w Europie.

„W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska. Za 3 lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym, a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne” – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy. „Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. Wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w 2 partiach: 60 w 2019 r. i 70 w 2020 r.” – dodaje Jan Kuźmiński, prezes MZA.

Baterie przegubowego „jamnika” mogą być ładowane przez złącze plug in lub za pomocą pantografu. Autobus został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring i systemy przeciwpożarowe. Jest napędzany 2 zintegrowanymi z osią napędową silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 km na jednym ładowaniu. Solaris Urbino 18 Electric 4. generacji będzie obsługiwać pasażerów na linii 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ul. Konwiktorskiej, na linii 503.

MZA mają wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy bateryjne testowano 5 lat temu, a w 2015 r. zamówiono 10 Urbino 12 Electric obsługujących linię 222, przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie plug-in, co pozwalało na przejazd 130-150 km. Po uruchomieniu ładowarki na pętli Spartańska mogą uzupełniać baterie z pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich 2-letnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne: koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy. Autobusy doskonale sobie radzą zimą.

Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejne 10 Solarisów Urbino 12 electric 4. generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim. „Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej. Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować autobusem elektrycznym, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz za granicą w Barcelonie i Hamburgu”– przypomina Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Dostarczone do Warszawy elektrobusy Solaris są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka: ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” i kolumnowej (pantografowej) przy ul. Spartańskiej.