http://www.transporttm.pl/news/313/18/Polscy-Finalisci-Optifuel-Challenge

Pojazdy ciężarowe

Polscy Finaliści Optifuel Challenge

03-10-2017
Po raz pierwszy pojazdami używanymi w eliminacjach i finale były „tetki” z wysoką kabiną i płaską podłogą, wyposażone w pełen pakiet sprzyjający oszczędzaniu paliwa, łącznie z tempomatem przewidującym Optivision. Najlepszy wśród polskich finalistów był Zenon Korsak.

Na miejsce polskiego finału 8. Konkursu Optifuel Challenge wybrano ośrodek doskonalenia techniki jazdy w Bednarach. W szranki stanęło 10 finalistów wyłonionych spośród 501 uczestników eliminacji regionalnych. Nie było zaskoczeniem spotkanie niemal wyłącznie kierowców znanych z poprzednich konkursów Renault i Volvo Trucks, także tych, którzy zajmowali bardzo wysokie miejsca w finałach międzynarodowych. Tym razem organizatorzy przygotowali dla nich dodatkową pułapkę, dzieląc zadania na część teoretyczną i jazdę na identycznej trasie, zgodnie z wytycznymi Renault Trucks.

„Wszyscy jesteście mistrzami” - ocenił finalistów Łukasz Kurcbard, główny sędzia konkursu (na co dzień odpowiedzialny w Renault Trucks za szkolenia w ekonomicznej jeździe), chwaląc finalistów za umiejętności mierzone zużyciem paliwa i średnią prędkością na trasie. Ale średnie spalanie wszystkich uczestników eliminacji to 31,6 l/100 km, instruktorów 25,8 l! Jest duża rezerwa.

Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcji pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasady działania Optivision i inteligentnego wolnego koła Optiroll, 3 poziomów Eco-Level, podstawy reguł jazdy racjonalnej. Część praktyczna w półfinale polegała na pokonaniu zestawem z ciągnikiem Renault Trucks T480 High Sleeper Cab, obciążonym 22 tonami ładunku, 4 okrążeń (ok. 21 km) wokół lotniska w Bednarach tak, by uzyskać możliwie najniższe zużycie paliwa i jednocześnie najwyższą prędkość średnią, z poszanowaniem ograniczeń prędkości wyznaczonych przez ustawione znaki drogowe. Wyniki były sczytywane z układów Infomax. Testowe zestawy z naczepami Wielton zostały wyposażone w opony Michelin o najniższych oporach ruchu.

Zawodnicy zostali podzieleni na 3 grupy i konkurowali ze sobą za pomocą osobnych pojazdów. Finalistą z każdego samochodu była osoba, która zdobyła najwyższą łączną liczbę punktów z testu i jazdy (maks. 100 pkt. w wadze 20% test/80% jazda).

Mimo tak korzystnie ustawionych proporcji, kilku faworytów poległo na teorii, tracąc w teście punkty, których nie odrobili dobrymi wynikami z jazdy. W ścis-łym finale spotkało się 3 kierowców, którzy walczyli o końcowe miejsce na podium i o prawo reprezentowania Polski w zmaganiach europejskich, które odbędą się w październiku w Hiszpanii. Nagrodą główną jest ciągnik Renault Trucks T i to całkiem na własność firmy wystawiającej swojego kierowcę, a nie tylko użyczany na chwilkę, jak poprzednio, ale i na polskiego finalistę czekała spora sterta całkiem wymiernych zdobyczy.

Twarze finalistów też były dobrze znane: Paweł Bucior ze Styropianexu, Mariusz Gruszczyński z LKW Poland i Zenon Korsak z firmy Kortrans. Zapowiadało się na zaciętą walkę do ostatniej chwili, bo dwaj ostatni mieli wynik lepszy, niż instruktorzy jazdy Renault Trucks sprawdzający trasę w tak samo trudnych warunkach. Ta trójka losowała kolejność przejazdu jednym zestawem, by zniwelować potencjalne różnice między egzemplarzami bliźniaczych ciężarówek. Próba składała się ponownie z 4 okrążeń, ale tym razem z dodatkowymi przeszkodami w postaci „jokerów” (przejazdu przez strome wzniesienie, ciasnej szykany i ronda objeżdżanego dookoła). Kolejność zaliczenia „jokera” zależała od decyzji uczestnika konkursu. Ponownie zwycięzcą zostawał kierowca, który wypracował idealny kompromis pomiędzy wysoką prędkością średnią a niskim zużyciem paliwa. Mimo sprzyjających warunków, jakie tworzył zamknięty obszar lotniska, ciężar odpowiedzialności wyraźnie zaciążył nad finalistami, widać było sporo nerwów skutkujących zwłaszcza niepotrzebnym hamowaniem, po którym trzeba było odzyskiwać prędkość.

A zwycięzcą jest… Zenon Korsak ze zgorzeleckiej firmy Kortrans, wielokrotny uczestnik finałów Optifuel i Drivers’ Challenge. Po raz pierwszy zaszedł tak wysoko i mamy nadzieję, że nie odpuści w międzynarodowym finale. Poza pucharem zdobył vouchery sporej wartości na wyjazdy turystyczne, ubezpieczenia samochodów, naprawy lub akcesoria w sieci Renault Trucks i 2 koła Alcoa.

Ostatecznie mistrzem Ósmego Konkursu Optifuel Challenge w Polsce i naszym reprezentantem na finale europejskim został Zenon Korsak (25,4 l/100 km i 42,7 km/h), wyprzedzając Mariusza Gruszczyńskiego (24,9 l/100 km i 41,2 km/h) i Pawła Buciora (24 l/100 km i 38,9 km/h). Wyniki i przebieg zmagań to temat do przemyśleń przed międzynarodowym finałem: zwycięstwo lub porażka rodzą się w głowie. Nie chodzi tylko o znajomość teorii i umiejętność wykorzystania jej w praktyce, ale i panowanie nad emocjami. Natomiast analiza całych eliminacji potwierdza, że trzeba jeszcze wiele wysiłku, by wszyscy kierowcy nauczyli się wykorzystywać potencjał nowoczesnych ciężarówek, jakie prowadzą.

GALERIA KONKURSU

PYTANIA FINAŁOWE