http://www.transporttm.pl/news/301/17/Krakowskie-MPK-ma-kolejnych-20-elektrycznych-Solarisow

Autobusy

Krakowskie MPK ma kolejnych 20 elektrycznych Solarisów

25-08-2017
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie zaprezentowało 9 sierpnia 20 nowych autobusów elektrycznych Solaris. Zakupione bezemisyjne pojazdy to 17 Urbino w wersji 12-metrowej i 3 autobusy przegubowe nowej generacji.

.

.

„Dzisiejsza dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 r. na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym elektryczne i hybrydowe. Obecnie Kraków ma największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem 5. miejsce. To jednak nie koniec zakupów w najbliższych latach. W czerwcu br. zostało podpisane porozumienie z NCBiR w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021” – powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie.

Zamówione przez MPK elektryczne Solarisy są wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet można zapłacić monetami lub kartą płatniczą), monitoring i nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Baterie mogą być ładowane przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in na terenie zajezdni. „Autobusy elektryczne są przede wszystkim całkowicie bezemisyjne i niezwykle ciche, co dla takiego miasta jak Kraków ma kluczowe znaczenie. Mimo że technologia autobusów bateryjnych wciąż jest droższa od tradycyjnych napędów i wymaga nakładów na infrastrukturę ładowania, jest to inwestycja, która znacząco obniża poziom emisji i stwarza warunki dla poprawy komfortu życia w mieście” – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

Nowe Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik o mocy 160 kW i baterie High Energy o pojemności 160 kWh. Przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem o mocy 240 kW, a energia elektryczna jest gromadzona w bateriach High Energy o pojemności 200 kWh.

Oprócz zakupu floty autobusów elektrycznych, MPK S.A. w Krakowie zainwestowało w rozbudowę infrastruktury. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania typu plug-in, natomiast na terenie zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. W 2018 r. zostanie oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf. Warto wspomnieć, że Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym uruchomiono linię obsługiwaną tylko przez autobusy elektryczne. Dokładnie 29 kwietnia 2014 r. na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego pasażerowie mogli udać się w podróż elektrobusem.

Wśród 20 przekazanych krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, jeden jest szczególny: to pojazd z numerem 15 000. „Kiedy w 1996 r. wraz z mężem rozpoczynaliśmy działalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy w liczbie 15 000 sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach. To wszystko zawdzięczamy naszej wspaniałej załodze i klientom, którzy obdarzyli nas zaufaniem, za co serdecznie dziękuję” - powiedziała Solange Olszewska, założycielka i Prezes Zarządu Solaris.