http://www.transporttm.pl/news/216/18/Nowa-generacja-ciezarowek-Scania

Pojazdy ciężarowe

Nowa generacja ciężarówek Scania

01-09-2016
Przez długie lata kolejne Scanie dostawały numerek jasno określający przynależność do aktualnej generacji. To się skończyło wraz z wprowadzeniem zasady „continuous improvements”, stałego ulepszania, ale było oczywiste, że czas na zdecydowany przełom.

 

Nową „twarz” ciężarówek Scania determinują potrzeby chłodzenia komory silnika. Zwiększono powierzchnię wlotów i uszczelniono spód tak, że powietrze wlatujące do środka nie wycieka na boki. To przyczynia się także do ograniczenia brudzenia bocznych ścian.

Tak naprawdę będzie to proces rozłożony na kilka lat. Scania wyodrębniła 36 rodzajów zastosowań ciężarówek w dużej ładowności, obecnie zaczyna wymianę w 11 specjalnościach związanych z transportem dalekim. Jeszcze przez cały przyszły rok będzie można kupować pojazdy z generacji Streamline; wtedy też pojawią się nowe ciężarowki budowlane, a na końcu dystrybucyjne.

Najbardziej widoczny efekt zmiana pokoleniowej to nowa kabina. Ogólne rozwiązania stylizacyjne nie odbiegają bardzo daleko od poprzedniczki, ale to pozorne, choć celowe podobieństwo. To zupełnie nowa konstrukcja, budowana ze znacznym udziałem stali o wysokiej wytrzymałości, w tym hartowanych w trakcie tłoczenia. Lepsze materiały przyczyniły się do poprawy widoczności przez wąskie słupki A i umożliwiły chwyt projektowy: kierowca siedzi teraz znacznie bliżej przedniej szyby i przesunięty mocno w stronę swoich drzwi. To oznacza więcej przestrzeni na wypoczynek, kabina stała się dłuższa we wnętrzu 6,5 cm, i znowu lepszą widoczność, w przód i na lewą stronę, gdzie lubią czaić się rowerzyści. Nowa tablica rozdzielcza jest niższa i mniej wnika do wnętrza, więc nie ma mowy o ograniczeniu miejsca na nogi czy zakresu regulacji fotela. Szersze leżanki, więcej miejsca na bagaże, wygodna kierownica wielofunkcyjna, to można szybko zauważyć, natomiast w czasie jazdy imponuje dobre wyciszenie i niewielka skłonność nawet wysokiej kabiny S do pochylania przy hamowaniu. To zasługa m.in. cofnięcia kabiny o ok. 5 cm względem przedniej osi.

Kierowca siedzi bardzo blisko swoich drzwi, wobec czego umieszczono na nich pulpit sterowania światłami i lusterkami.

Nowa kabina ma także poprawioną aerodynamikę i tylko z tego powodu Scania obiecuje 2% oszczędności na paliwie. Do transportu dalekiego są proponowane 2 typy kabin: R i S, ta druga w płaską podłogą. Obie mają po 2 wysokości.

Spore modyfikacje nastąpiły także w zespołach napędowych. Pojawiła się ważna nowość: silnik rzędowy 500 KM „tylko SCR”. Następca 490-tki, która miała układ SCR+EGR, zyskał także na momencie, który wynosi 2550 mm. Poprawa osiągów to wynik ulepszeń wtrysku paliwa XPI, a co za tym idzie zwiększenia do 210 barów ciśnienia spalania. Nowe są tłoki o ograniczonym tarciu, nowa turbosprężarka, ale bardzo prosta, bez regulacji przepływu spalin. Proste jest piękne, ale przede wszystkim wydajne, twierdzą silnikowcy Scanii, zapowiadając kolejne 3% oszczędności na zużyciu paliwa, ale przy współudziale skrzyni biegów. Opticruise dostał obecnie hamulec wałka pośredniego, a oprogramowanie dostosowujące prędkości obu wałków działa teraz zupełnie inaczej, wysprzęglając silnik w trakcie tego procesu. W rezultacie przełączanie biegów jest znacznie szybsze, a dobrane przełożenie pasuje do zmieniającej się szybko sytuacji na drodze.

Silnik jest jednym z zespołów podlegających pod elastyczny system serwisowania, jaki będzie teraz proponowała Scania, upatrując w tym kolejnych oszczędności dla klientów. Dzięki lepszemu dostępowi do jeszcze liczniejszych informacji, niż w poprzednim modelu, warsztat opiekujący się konkretnym egzemplarzem będzie mógł oceniać jego wymagania co do następnego przeglądu. Ten przebieg jest determinowany głównie przez silnik, na podstawie danych o czasie i temperaturze pracy, obciążeniach itp. jest wyliczany czas, w którym wypada już zmienić olej i filtry. To może teraz nastąpić nawet po 150 tys. km. Jeśli jednak kierowca jeździł delikatnie, lecz po drogach powodujących zapylenie powietrza, sygnał o konieczności wizyty w serwisie może być wcześniejszy ze względu na przytkanie filtra powietrza. To kolejna nowość w ciężarówkach Scania obecnej generacji, dumy firmy, przedmiotu największych w jej 125-letniej historii inwestycji, ale też powodu do chwały. Jesień upłynie na wizytach tysięcy klientów z wszystkich krajów, w których jest obecna Scania, a także pracowników z wszystkich jej zakładów na świecie.

Eksperymentując z pochyleniem przedniej szyby, stwierdzono, że nie ma ono znaczącego wpływu na opór powietrza, natomiast kluczowe są zaokrąglenia narożników bocznych. Obliczeniami i w badaniach tunelowych dobaro optymalne promienie.