http://www.transporttm.pl/news/59/126/Dlaczego-autostrady-tyle-kosztuja

Maszyny

Dlaczego autostrady tyle kosztują?

13-01-2012
Temat budowy autostrad w Polsce omawiały chyba wszystkie media i kolorowe magazyny, łącznie z prasą kobiecą.

O tym, jak drogo i długo powstają drogi szybkiego ruchu wie już nawet dziecko. Mniej popularne jest utrzymanie autostrad, przegrywając z gorącymi zagadnieniami płatnych odcinków A4, czy A2, a zupełnie pomija się uzasadnienie tych kosztów w postaci jakości utrzymania szlaku. W dniu 16 grudnia, 2 tygodnie po uruchomieniu kolejnego odcinka autostrady A2 od granicy z Niemcami w kierunku Poznania, w Obwodzie Utrzymania Autostrady Biały Mur odbyła się konferencja spółki Autostrada Eksploatacja SA i MAN Truck&Bus Polska, połączona z pokazami pojazdów do utrzymania dróg. Autostrada Eksploatacja SA to spółka operatorska działająca na podstawie umowy z Autostradą Wielkopolską SA i Autostradą Wielkopolską II SA. Jej głównym zadaniem jest pobór opłat za przejazd płatnymi odcinkami oraz bieżące utrzymanie autostrady A2 na odcinku Konin – Nowy Tomyśl, a od 1 grudnia ub. roku również utrzymanie nowego odcinka Nowy Tomyśl – Świecko. Głównymi udziałowcami spółki są: z uwagi na zastosowanie pługa, tak że przednie zawieszenie na resorach parabolicznych ma nośność 9,5 t. Mosty napędowe ze zwolnicami w piastach i blokadą mechanizmu różnicowego, również na resorach parabolicznych, mają nośność 13 t. Nośność ogumienia zwiększono o 15% specjalnie dla służb zimowych. Bezpieczną jazdę zapewni także ESP. Na zimę przydadzą się mocne akumulatory 225 Ah i alternator 120 A (3360 W).Zabudowa KH-KIPPER to stała skrzynia (5700x2500x800 mm) z tylnymi klapo-drzwiami. „Sercem” pojazdu jest posypywarka 8 m3 Stratos B80 firmy Schmidt. Walkę ze śniegiem umożliwiają: pług czołowy Vector L 51-Ai pług boczny CPS 5.3. W ub. roku spółka przejęła MAN-a TGS 26.400 6x4 BB w wersji samowyładowczej. KH-KIPPER dostarczyła zabudowę o długości 4700 mm, szerokości 2500 mm i burtach 800 mm. Dlatego za-stosowano mniejszą posypywarkę Stratos B60 (6 m3) i żuraw HMF 1310-K3. Ma on moment udźwigu 11,3 tm i akcesoria: łyżki Kinshofer oraz widły paletowe. Żuraw będzie służyć w cieplejszej części roku – poda palety, oznakowanie, pokrywy studzienek itp. Ostatnie zadanie na ub. rok obejmowało dwa MAN-y TGM 18.290 4x2 BB (silnik D0836 213 kW – 290 KM, 1150 Nm). Te mniejsze pojazdy mają oczyszczać pas awaryjny oraz zjazdy place poboru opłat i pozostałe drogi włączone do autostrady. Na zimę na skrzyni samowyładowczej ustawia się posypywarkę Stratos B60 i dołącza pług czołowy Tarron MS 40.1. Przednie zawieszenie ma nośność 7,5 t, tylne 11,5 t. Pozostałe wyposażenie jest identyczne jak w większych pojazdach. Na ten rok przewidziano 7 MAN-ów TGS 26.400 6x4 BB ze stałą skrzynią i 2 TGS 26.400 6x4 BB ze skrzynią samowyładowczą i żurawikiem. Wyjątkowość zamówienia polega na formie i zakresie umowy. Przede wszystkim zastosowano 36 miesięcy gwarancji na pojazdy (z limitem 450 tys. km), dopasowano usługi serwisowe i szkolenia Profi Drive. Poza tym decydującym czynnikiem była największa liczba serwisów MAN w otoczeniu autostrady A2: średnia odległość od zjazdu to tylko 41 km. Wspomniana 3-letnia gwarancja obejmuje cały pojazd, łącznie z zabudową. Zarząd A.E. SA docenił niższe zużycie paliwa w porównaniu z pojazdami konkurencji, 3-krotne filtrowanie paliwa i jego 2-krotne podgrzewanie z

separatorem wody SEPAR oraz małą masę pojazdów MAN, dzięki której można przewieźć więcej soli. Do walki ze śniegiem i lodem są potrzebne własny magazyn soli i stacja paliw, niezbędne elementy bazy w każdym z 5 Obwodów Utrzymania Autostrady A2. Warsztat pełni jedynie rolę rezerwową – podpisano przecież kontrakty serwisowe. Żywotność wcześniej zakupionych pojazdów sięgnie 9 lat, w przypadku MAN-ów 11-12 lat. Po 6 latach przewidziany jest remont, a po kolejnych 6wymiana. Głównym szkodliwym czynnikiem w pracy jest sól, toteż w każdym obwodzie jest własna myjnia opłukująca podwozie. Po okresie zimowym pojazdy zajęte będą przy porządkowaniu i naprawach infrastruktury autostradowej. Budowa autostrady to ogromna inwestycja i nie może dziwić przerzucenie części tego kosztu na użytkowników. Tam, gdzie budowa jest obliczona na zysk – a tak jest w przypadku A2 – są konieczne opłaty drogowe. Nie są małe, ale widać, że nie oszczędzano, inwestując w nowoczesny sprzęt, kadrę i co najważniejsze w bezpieczeństwo podróżnych. Chociaż niechętnie ponosimy koszty przejazdu, to oszczędzamy sobie stresu obawy o przejezdność drogi. Za inne drogi też płacimy, a nieraz okazały się nieprzejezdne. Dlatego autostrady więcej kosztują.

Grzegorz Teperek

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra