http://www.transporttm.pl/news/534/17/Solaris-rozszerza-e-oferte

Autobusy

Solaris rozszerza e-ofertę

25-06-2019

Podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego 2019 w Sztokholmie Solaris zaprezentował dwa zeroemisyjne autobusy. Światową premierę miał Urbino 12 hydrogen uzupełniający elektromobilną ofertę producenta. Pokazano też Urbino 12 eletric w najnowszym designie.



W 8 lat od premiery swojego pierwszego autobusu elektrycznego Solaris dostarczył lub zebrał zamówienia na blisko 600 pojazdów od klientów w 17 państwach. W Sztokholmie polski producent pokazał bezemisyjne pojazdy korzystając z ponad 15 mln kilometrów doświadczenia. Dla wielu miast i przewoźników napęd elektryczny wciąż jest nowym rozwiązaniem. Chcąc umożliwić im optymalne przygotowanie do elektryfikacji, Solaris oferuje studium wykonalności. Biuro Badań i Rozwoju opracowuje najbardziej optymalne rozwiązanie e-mobilności na podstawie wymagań klientów i wielu danych wejściowych, jak: zakres temperatur w mieście (konieczny, by oszacować zużycie energii w typowych warunkach i w ekstremalnych sytuacjach), średnia prędkość, topografia terenu, po którym przebiega dana linia, liczba przystanków, potoki pasażerskie, rozkład jazdy. Wynikiem studium jest raport polecający najlepsze rozwiązania techniczne autobusów elektrycznych. Chodzi o rozmiar i typ baterii, rekomendowaną infrastrukturę ładowania, przewidywane zużycie energii i żywotność baterii. Takich opracowań polski producent przygotował już ponad 2 tysiące.

Prezentowany na UITP Urbino 12 electric napędzały dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 125 kW każdy, zintegrowane z osią napędową. Energia jest magazynowana w bateriach Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Pojazd w targowej wersji pojazd może być ładowany przez stacjonarną ładowarkę zewnętrzną lub ładowarkę pokładową o mocy 34 kW bez konieczności instalacji dodatkowej infrastruktury. Ten egzemplarz ma 28 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z niskiej podłogi.

Od stycznia obowiązuje nowy wygląd pojazdów z rodziny Urbino i Trollino. Oprócz uwarunkowań designerskich, zmiany w wyglądzie zewnętrznym Urbino dają także wymierne korzyści użytkownikom. Nowe oświetlenie przednie jest w całości LED-owe, dotychczasowych 5 reflektorów zastąpiono trzema. Nowy design przodu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy i poprawioną aerodynamikę autobusu. Zmieniony kształt osłon dachowych usprawnia montaż i odprowadzanie wody z dachu, poprawiono również widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

Solaris uzupełnia ofertę o Urbino 12 hydrogen, w którym energia elektryczna jest wytwarzana w reakcji wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym. Dzięki temu jest przygotowany na różne potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów. Producent zakłada, że rozwój autobusów bateryjnych, trolejbusów i modeli zasilanych wodorem będzie przebiegać w synergii, te technologie uzupełnią się, korzystając z postępu technologicznego napędów elektrycznych i komponentów. Dzięki gęstości energii i lekkości wodór może stanowić źródło czystej energii w pojazdach i umożliwić im pokonywanie kilkusetkilometrowych dystansów. Można wytwarzać go z wody w procesie elektrolizy, to także znakomity wybór dla operatorów, którzy mają dostęp do wodoru z procesów przemysłowych. Wodorowe ogniwa paliwowe mają niewielkie rozmiary i wytwarzają prąd w trakcie jazdy, są więc idealne przy konieczności zapewnienia sporego zasięgu. Tankowanie wodoru jest krótkie i wygodne, nie różni się praktycznie od uzupełniania oleju napędowego.

Solaris zebrał pierwsze doświadczenia przy projektowaniu pojazdów wykorzystujących ogniwo paliwowe do zwiększenia zasięgu. W ramach programu JIVE dostarczył do Hamburga dwa Urbino 18,75 electric, a do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem. Autobus elektryczny Urbino 12 hydrogen wyposażony w nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję pokładowej elektrowni wodorowej, będzie mógł pokonać na jednym tankowaniu aż 350 km. Prąd w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody, jedynymi produktami reakcji są ciepło i para wodna.

W wodorowych Solarisach wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod ciśnieniem, recyrkulację wodoru, który nie został zużyty, a także za utrzymanie odpowiedniej temperatury ogniw podczas pracy. Nowy Solaris jest wyposażony w małą baterię trakcyjną High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria jest ładowana energią z wodoru i przez rekuperację z procesu hamowania. Można ją też podładować przez gniazdo plug-in. Układ napędowy to oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

Wodór jest gromadzony w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 barów w 5 kompozytowych zbiornikach 4. generacji umieszczonych na dachu wzdłużnie nad pierwszą osią. Są lżejsze o ok. 20% niż w poprzednim modelu. Zestaw butli mieści 36,8 kg wodoru. Na końcu każdego zbiornika jest zawór wielofunkcyjny zawierający zabezpieczenia: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury i zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu.

Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jako pierwsze wzbogaci flotę o autobus Urbino 12 hydrogen. Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową. Jej częścią jest szkolenie kierowców i serwisu poświęcone aspektom bezpiecznego użytkowania i obsługi pojazdów wodorowych. W trakcie szczytu UITP przedstawiciele Solaris i Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podpisali umowę dzierżawy wodorowego Urbino 12. Przewoźnik publiczny Paryża przez 10 tygodni (kwiecień-czerwiec 2020 r.) będzie testował autobus w regularnym ruchu pasażerskim. Jest to kolejny krok RATP ku całkowitemu przestawieniu floty z napędów spalinowych na bezemisyjne. W maju przewoźnik podpisał z Solaris umowę na dostawę Urbino 8,9 LE electric z opcją rozszerzenia o kolejne o łącznej wartości 10 mln euro.

Autobus wodorowy z ogniwem wodorowym ma wszystkie zalety napędu elektrycznego, jak niski poziom hałasu i drgań, a przede wszystkim brak emisji szkodliwych substancji w miejscu użytkowania. Pojazdy wyposażone w technologię wodorową cechują się dużym zasięgiem i krótkim czasem tankowania.