http://www.transporttm.pl/news/52/126/CAT-dla-branzy-komunalnej

Maszyny

CAT dla branży komunalnej

06-12-2011
Składowiska odpadów można właściwie zagospodarować tylko przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

 

Wśród najważniejszych maszyn są kompaktory, które z zewnątrz przypominają ładowarki, ale wbrew powszechnemu mniemaniu nie różnią się od nich tylko stalowymi kołami. Kompaktor pracuje w znacznie trudniejszych warunkach niż typowa ładowarka i musi być przystosowany do bardzo grząskiego podłoża (znaczne opory ruchu), dużego zapylenia i niebezpiecznych przedmiotów, na których maszyna operuje. Z tego względu w kompaktorach są stosowane mocniejsze silniki, „wolniejsze” przełożenia skrzyń biegów i dodatkowe osłony zabezpieczające przed uszkodzeniem. Caterpillar jest jednym z największych producentów kompaktorów na świecie, udział amerykańskiej marki w ogólnoświatowej sprzedaży tych maszyn wynosi 55%, w USA sięga 85%. Typoszereg kompaktorów CAT obejmuje 3 maszyny, rozpoczyna go model 816F2 o masie eksploatacyjnej 23,7 t, napędzany silnikiem o mocy 253 KM. Większym potrzebom może sprostać kompaktor 826H o masie niemal 40 t, z 400-konnym silnikiem. Ofertę zamyka 55-tonowy 836H z silnikiem o mocy 554 KM. W kompaktorach CAT występuje napęd mechaniczny, który jest znacznie mniej awaryjny niż hydrauliczne, a koszty napraw i remontów ą o wiele mniejsze. Zapewnia też jednakowe osiągi w całym okresie użytkowania maszyny. Wszystkie kompaktowy mają stalowe koła z kołkami ugniatającymi rozmieszczonymi w większych odstępach niż u konkurencji. Ułatwia to penetrację składowiska i samooczyszczanie kół. Mocną stroną wszystkich kompaktorów CAT jest komfortowa i nowoczesna kabina. Zapewnia ona doskonały widok we wszystkich kierunkach, co zmniejsza stres i zmęczenie operatora. Kolumna kierownicy może być regulowana na wiele sposobów, razem z dźwignią zmiany biegów została pokryta materiałem skóropodobnym, przyjemnym w dotyku i poprawiającym chwyt. Chcąc osiągnąć największą wydajność operator może korzystać np. z blokady przepustnicy czy pedału zwalniania. Blokada działa jak tempomat, dzięki czemu nie trzeba trzymać stopy na pedale przyspieszenia, a obroty silnika pozostają na jednakowym poziomie. Nawet w tym momencie operator nie jest pozbawiony kontroli nad maszyną, bo pedał zwalniania działa jak hamulec i może chwilowo zmniejszyć obroty silnika. Taka funkcja jest pomocna np. podczas manewrowania w pobliżu przeszkód lub innych pojazdów. W zakładach przetwarzania i utylizacji odpadów bardzo pomocne mogą być też ładowarki gąsienicowe. W Polsce te maszyny nie są jeszcze popularne, rocznie znajdują tylko kilku nabywców, ale widać coraz większe zainteresowanie. O możliwościach ładowarek gąsienicowych już dawno przekonali się Niemcy, którzy chętnie stosują je na składowiskach odpadów czy przy budowie dróg. Znakomicie sprawdzają się też przy pracach wyburzeniowych, gdzie znaczenie ma duża zwrotność, a ładowarka kompaktowa o sterowaniu burtowym nie zawsze poradzi sobie z ciężkim ładunkiem. Ponadto gąsienicowe podwozie ze stalowymi pasami jest bardziej odporne na ostry gruz czy pręty wystające ze zbrojenia. W przedsiębiorstwach zajmujących się utylizacją odpadów taka maszyna może mieć co najmniej podwójne zastosowanie: przy budowie kwater oraz do rozkładania odpadów i zagęszczania składowiska. W ofercie Caterpillar są 3 ładowarki gąsienicowe. Najmniejszy model 953 DWH ma silnik o mocy 150 KM i masę eksploatacyjną 15,2 t. Do napędu większej maszyny 963D WH o masie 21,3 t zastosowano jednostkę o mocy 189 KM.Do najcięższych prac jest przeznaczona 29,3-tonowa ładowarka 973D WH o mocy 242 KM. Dla wielu polskich przedsiębiorstw optymalny jest najmniejszy model. Ma on nowoczesny silnik  CAT C6.6 ACERT z układem zasilania common rail, który wyróżnia się trwałością i niskim zużyciem paliwa. Elektronicznie sterowany hydrostatyczny układ napędowy z zamkniętym obiegiem umożliwia precyzyjną regulację ciśnienia, zapewniając szybkie, płynne działanie i zwrotność, a dzięki temu dużą wydajność. Podwozie jest trwałe i niezawodne bez względu na zastosowanie i środowisko w jakim pracuje. Zostało ono skonstruowane z myślą o długim okresie użytkowania przy jak najmniejszych wymaganiach co do obsługi technicznej.

Karol Wójtowicz

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra