http://www.transporttm.pl/news/516/17/ZF-zwieksza-obroty-i-inwestuje

Autobusy

ZF zwiększa obroty i inwestuje

15-04-2019

Koncern ZF Friedrichshafen AG zwiększył obrót w 2018 r. o ok. 6%, do 36,9 mld euro. Skorygowany EBIT wyniósł 2,1 mld euro i był mniejszy niż rok wcześniej o 200 mln euro, trzeba było także zadowolić się niższą marżą 5,6% (w roku poprzednim 6,4%).



Dział Technologii Pojazdów Użytkowych (+12%) i Dział Rozwiązań dla Przemysłu (+13%) odnotowały nadzwyczajne organiczne wzrosty dochodów. „Kształtujemy szybko postępującą transformację przemysłu motoryzacyjnego, by zaoferować naszym klientom przekonujące rozwiązania systemowe dla mobilności następnej generacji. Nasze wyniki pokazują, że jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania przyszłości“ - stwierdził prezes zarządu ZF Friedrichshafen AG Wolf-Henning Scheider podczas konferencji prasowej poświęconej prezentacji wyników finansowych. By utrzymać pozycję czołowego koncernu technologicznego w ub. roku ZF zwiększyła wydatki na badania i rozwój o około 11%. W szybko rozwijającym się sektorze usług związanych z mobilnością i transportem („Mobility/Transport as a Service“) ZF oferuje nowe rozwiązania takie jak e.GO People Mover. Kilka tygodni temu koncern ZF poinformował, że ma udział większościowy w firmie 2getthere, holenderskim dostawcy autonomicznych, elektrycznych systemów transportu osób. „Ta inwestycja jest dla nas ważnym krokiem, gdyż 2getthere ma ponad 30-letnie doświadczenie na rynku autonomicznego transportu osób i unikalne kompetencje w dziedzinie inżynierii i oprogramowania“, podkreślił Wolf-Henning Scheider. Automatyczne systemy transportowe  firmy 2getthere operujące w wielu dużych miastach, portach i na lotniskach na całym świecie przewiozły ponad 14 mln osób w sposób wyłącznie elektryczny, niezawodny i opłacalny.

ZF nie tylko pracuje nad nowymi rozwiązaniami mobilności, lecz również rozwija odnoszące sukces produkty, jak 8-biegowa automatyczna skrzynia do samochodów osobowych. Koncern zawarł z BMW umowę o wartości dziesiątków miliardów euro na dostawę zaawansowanych 8-biegowych skrzyń. To największe zlecenie na automatyczne skrzynie biegów w historii ZF, co potwierdza znaczenie technologii hybrydowej dla mobilnej przyszłości. W tym roku po raz pierwszy zostanie zastosowany seryjnie elektryczny napęd centralny ZF do samochodów osobowych. Wysokim popytem cieszy się też elektryczna oś portalowa do autobusów miejskich, na którą ZF zdobył liczne nowe zlecenia od producentów.

Dalszym ważnym krokiem ZF jest przejęcie WABCO, wiodącego dostawcy systemów hamulcowych, technologii i usług służących poprawie bezpieczeństwa, wydajności i powiązania komunikacyjnego samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep. Wartości transakcji to ok. 7 mld USD. Zakończenie przejęcia jest oczekiwane na początku przyszłego roku. ZF stanie się bardziej niezależny od cyklów rynku samochodów osobowych. Aby szybciej i w sposób bardziej ukierunkowany reagować na różne wymagania rynku, ZF wprowadza tzw. „Dual Operating System“, który dopuszcza różne prędkości i modele organizacyjne. Dział Technologii Bezpieczeństwa Czynnego i Biernego podzielono na trzy jednostki: Technologia Bezpieczeństwa Biernego, Technologia Bezpieczeństwa Czynnego oraz Elektronika i Systemy Wspomagania Kierowcy (ADAS). Do tego dochodzą centra systemowe i projektowe, które wspierają obszary dotyczące kilku działów, takie jak zautomatyzowana jazda czy elektromobilność. Na całym świecie koncern ZF zatrudnia ponad 17 tys. pracowników w projektach związanych z badaniami i rozwojem.

Ten elektryczny minibus, który w przyszłości będzie jeździć również autonomicznie, pojawi się jesienią we flotach testowych w Aachen i Friedrichshafen.