http://www.transporttm.pl/news/45/126/ladowarki-kolowe-Volvo-serii-G

Maszyny

Ładowarki kołowe Volvo serii G

23-11-2011

Ładowarki kołowe należą do najpopularniejszych maszyn, są wykorzystywane nie tylko w budownictwie, ale także w przemyśle, leśnictwie i usługach komunalnych.



 

Klienci Volvo mają teraz do wyboru nowe ładowarki serii G, która obejmuje 6 bazowych modeli o masie eksploatacyjnej od 18,2 do 35,4 t. Wszystkie są wyposażone w nowoczesne kabiny Volvo Care Cab, zapewniające najwyższy komfort i bezpieczeństwo. Spełniają wymogi ROPS/FOPS, są wygodne i przestronne, mają mnóstwo miejsca na nogi, stopy i rzeczy osobiste operatora. Powietrze kierowane do wnętrza przechodzi przez łatwo dostępny filtr wstępny wychwytujący większość zanieczyszczeń, a potem przez filtr główny, co umożliwia wygodną i bezpieczną pracę nawet w przy największym zapyleniu. Elementy sterujące są zamocowane do fotela, dzięki czemu zawsze pozostają w tej samej pozycji względem operatora. Pilotowy układ sterowania umożliwia zarządzanie takimi funkcjami jak np. powrót do pozycji ładowania, ograniczenie wysokości podnoszenia czy poziomowanie łyżki. Zapewnia to bardzo dobrą kontrolę nad osprzętem praktycznie bez wysiłku. Ciekawym wyposażeniem jest też system komputerowy Volvo Contronic, który w czasie rzeczywistym nadzoruje stan maszyny, jej działanie i osiągi. Udostępnia funkcje diagnostyczne i informacje niezbędne do optymalnego użytkowania sprzętu, jak poziom, ciśnienie i temperatura płynów eksploatacyjnych. Istotną rolę odgrywa również znakomita widoczność z wnętrza, jaką osiągnięto stosując panoramiczną szybę czołową i wąskie słupki między okienne. W dwóch mniejszych modelach L110G i L120G jest stosowany 6-cylindrowy silnik wysokoprężny 8 dm3 z turbosprężarką i

wtryskiem common rail. Pozostałe maszyny mają nowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny 13 dm3, zasilany pompowtryskiwaczami. Sterowanie prędkością obrotową silnika jest realizowane za pośrednictwem sygnału elektrycznego, przekazywanego z pedału przyspieszenia lub dostępnej w opcji dźwigni „gazu” ręcznego. Silnik rozwija duży moment już przy niskich prędkościach obrotowych, zapewniając małe zużycie paliwa. Obudowa łożyska nowej turbosprężarki o zmiennej geometrii jest włączona w obieg chłodzenia silnika. Wydajne chłodzenie zapewnia trwałość turbosprężarki, co wymiernie wpływa na koszty eksploatacji maszyny i do minimum ogranicza jej przestoje. Automatyczny układ zmiany biegów pod obciążeniem APS (Automatic PowerShift) wybiera optymalne przełożenie zależnie od prędkości obrotowej silnika, prędkości jazdy, aktywacji funkcji kick down czy hamowania silnikiem. Chcąc wyeliminować konieczność ręcznej redukcji do 1. biegu, wystarczy wybrać w pełni automatyczny tryb FAPS (Full Automatic Power Shift), osiągając krótsze cykle robocze i mniejsze zużycie podzespołów oraz paliwa. W niektórych sytuacjach, np. w czasie transportu urobku na wzniesieniu następuje blokowanie zmiennika momentu obrotowego za pomocą sprzęgła wielotarczowego, a bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika do skrzyni biegów zapewnia lepsze osiągi, bez strat mocy. Mosty napędowe mają wzmocnioną konstrukcje i są wyposażone w mokre hamulce. Opatentowany przez Volvo wysięgnik o kinematyce równoległej TP (TorqueParallel) zapewnia dużą siłę odspajania w całym zakresie roboczym, także przy najwyższej pozycji, dzięki czemu świetnie sprawdza się podczas transportu i przeładunku dłużyc. Osprzęt jest prowadzony równolegle do podłoża, pozwalając na bezpieczną pracę widłami paletowymi, np. przy załadunku bloków skalnych. Standardowe, podwójnie uszczelnione sworznie i tuleje mogą pracować w najtrudniejszych warunkach. Przydatnym rozwiązaniem jest też amortyzacja krańcowych pozycji siłowników, eliminująca szarpnięcia przy dynamicznych operowaniu osprzętem. Razem z maszynami w ofercie są wysokiej jakości narzędzia, jak łyżki, chwytaki czy widły do palet, idealnie dopasowane do kinematyki wysięgników Volvo, siły odspajania czy udźwigu danej maszyny. Na szczególną uwagę zasługują odporne na zużycie łyżki do materiałów sypkich. Mają one profil z minimalną liczbą zagłębień, co zapobiega zaleganiu urobku oraz płyty ścieralne i korpus wykonane ze stali o twardości 400 HB. Na krawędź tnącą użyto stali o twardości 500 HB. Standardowe wyposażenie obejmuje system telematyczny CareTrack, współpracujący z wewnętrznym systemem diagnostycznym maszyny. Umożliwia on zdalnie monitorowanie stopnia wykorzystania ładowarki, zużycia paliwa itp. CareTrack śledzi również jej lokalizację, a nawet może zapobiegać nieuprawnionemu zużyciu.

Karol Wójtowicz

Nowoczesna kabina Volvo Care Cab jest ergonomiczna, zapewnia doskonały widok na osprzęt i otoczenie maszyny. Liczne otwory wentylacyjne w tablicy rozdzielczej pozwalają na komfortową pracę niezależnie od warunków atmosferycznych. Elektrohydrauliczne elementy sterujące są umieszczone wygodnie dla operatorai pozwalają na precyzyjną kontrolę ruchów osprzętu. Centralny zestaw wskaźników nie jest przesadnie rozbudowany, ułatwiając obserwację kluczowych parametrów pracy maszyny.

 

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra