http://www.transporttm.pl/news/443/17/Wodorowy-Solaris-nowej-generacji

Autobusy

Wodorowy Solaris nowej generacji

29-06-2018

Wobec wzmożonego zainteresowania bezemisyjnym transportem publicznym Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego autobusu ekologicznego: Urbino 12 hydrogen. To autobus wodorowy nowej generacji, napędzany energią z ogniwa paliwowego. Premiera jest planowana na przyszły rok.



 

Solaris Urbino 12 hydrogen będzie całkowicie bezemisyjny. Energię do napędu zapewni wodór przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Autobus będzie miał rekordowy (wśród pojazdów elektrycznych) zasięg ponad 350 km. Zostanie wyposażony także w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, wspomagającą ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru, dodatkowo będzie możliwe naładowanie baterii przez gniazdo plug-in, jak w standardowym autobusie elektrycznym. Napęd będą stanowić dwa zintegrowane z osią silniki elektryczne o nominalnej mocy 60 kW każdy.

Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne w 2014 r. wraz z dostawą do Hamburga 2 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18,75 napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. W zaprezentowanych wtedy autobusach zasadniczym źródłem napędu były baterie, w nowym energia elektryczna będzie pochodziła z wodoru, bateria będzie pełniła jedynie funkcję wspomagającą. Urbino hydrogen zostanie wyposażony w ultranowoczesne ogniwo paliwowe najnowszej generacji o mocy 60 kW. Producent wykorzysta także najnowsze rozwiązania magazynowania wodoru, montując na dachu pojazdu butle kompozytowe, o ok. 20% lżejsze w porównaniu z poprzednim modelem.

Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii zostanie zastosowany układ komfortu klimatycznego z pompą ciepła, co pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego. To zupełnie nowa propozycja, która ma zagwarantować niezwykłą efektywność i znacząco zwiększyć zasięg pojazdu. „Rewolucja w zakresie ekologicznego transportu publicznego jest faktem. Solaris postanowił odpowiedzieć na to zapotrzebowanie kolejnym produktem. Autobusy wodorowe mają wszelkie predyspozycje, by zaistnieć szerzej na rynku: są tanie w eksploatacji, lżejsze od autobusów elektrycznych, mają zasięg wystarczający na przejechanie 350 km na jednym tankowaniu wodoru (tyle wynosi średnio dzienny przebieg autobusu miejskiego) i są całkowicie bezemisyjne, jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna” – mówi dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za badania i rozwój.

Oba dostarczone w 2014 r. do Hamburga Solarisy Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym jeżdżą regularnie na trasie linii 109. Oprócz tego polski producent dostarczył w ub. roku do Rygi pierwszy trolejbus napędzany ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Jeszcze w tym roku w stolicy Łotwy będzie 10 takich pojazdów.

Dwunastometrowy autobus będzie charakteryzować się dużą pojemnością pasażerską, zabierze na pokład do 80 osób.