http://www.transporttm.pl/news/44/126/Goracy-punkt-numeru-Volvo-FMX-w-teorii

Maszyny

Gorący punkt numeru: Volvo FMX w teorii...

18-11-2011

Linia budowlanych ciężarówek Volvo FMX debiutowała w 2010 r. i dobrze „chwyciła” na jeszcze niepewnym rynku: przed końcem I kwartału br. zrealizowano praktycznie cały roczny plan sprzedaży.



Opracowanie FMX można potraktować jako przedsięwzięcie na równi techniczne i marketingowe, podjęte przez Volvo na skutek niezadowalających wyników sprzedaży budowlanych ciężarówek FM. Wydzielenie osobnej serii X zwiększyło ich rangę w oczach budowlańców, którzy mają poczucie, że stworzono coś specjalnie dla nich. Jednocześnie budowę, podzespoły i specyfikacje wyposażenia dobrano tak, by Volvo FMX najlepiej sprawdzało się zarówno w ogólnym transporcie budowlanym, jak i w kamieniołomach i na bezdrożach, gdzie nieraz trzeba pokonać strome zjazdy i podjazdy. Dlatego są dwa silniki do wyboru: 11-litrowy o mocy 330, 370, 410 i 450KM lub 13-litrowy o mocy 380, 420, 460i 500 KM. Ten większy, w wersji o podobnej mocy ma moment obrotowy wyższy o ok. 150 Nm, a dodatkowo lepiej hamuje, zwłaszcza wyposażony w opcyjny hamulec dekompresyjny VEB+, toteż jest częściej wybierany do wywrotek pracujących w trudnym terenie. Lżejszy silnik 11-litrowy całkowicie wystarczy np. w betonomieszarkach. Oba mogą napędzać przystawkę odbioru mocy o momencie 1000 Nm na postoju, 650 Nm w czasie jazdy. Proponowane są też 3 typy skrzyń biegów: ręcznie sterowane 9- i 14-biegowa, 12-biegowe zautomatyzowane I-Shift oraz w pełni automatyczna Powertronic. Każda skrzynia może być wyposażona w zwalniacz. Szczególnie dużo uwagi poświęcono skrzyniom I-shift, dostosowując je do dużych obciążeń przy pracach budowlanych i w zestawach o DMC 60 t i opracowująco programowanie zmiany przełożenia uwzględniające przypadki np. podjazdu pod górę przy pełnym obciążeniu i zjeżdżania z pochyłości. Dzięki dodatkowym przyciskom na dźwigience sterującej kierowcy łatwiej „pomagać” skrzyni: on widzi całą trasę i może z wyprzedzeniem przewidzieć obciążenie silnika. Chodzi o wyeliminowanie przedwczesnej zmiany na wyższy bieg,która wymagałaby tuż za chwilę redukcji, oraz pełne wykorzystanie hamulca silnikowego. Skrócono także czas zmiany przełożenia, by nie tracić rozpędu, i wprowadzono dodatkowy program do „wybujania” ciężarówki, która ugrzęzła w miękkim gruncie. Zmiany nastąpiły też w wyglądzie zewnętrznym, co widać po zupełnie nowym przedzie kabiny. Solidny zderzak składa się z trzech sekcji, które mogą być wymieniane indywidualnie. Zintegrowana przednia belka przeciw najazdowa FUPS (Front Underrun Protection System) chroni innych użytkowników drogi, a za nią zamontowano stalową osłonę chłodnicy i miski olejowej silnika. Reflektory główne opcjonalnie osłaniają siatki ochronne, a lusterka zewnętrze są przymocowane do solidnych stalowych wsporników. Zarówno klosze poszczególnych lamp, jaki wkłady lusterek są przystosowane do indywidualnej wymiany. Z przodu kabiny znajduje się zaczep do holowania o dopuszczalnym obciążeniu 25 t: kto dużo jeździł po budowach wie, że czasem zdarza się utknąć w błocie. Nim nowo opracowana seria FMX trafiła w ręce pierwszych klientów, przeszła cykl drobiazgowych prób stanowiskowych, poligonowych i w realnych warunkach eksploatacyjnych. Do tego Volvo oferuje duży wybór podwozi przystosowanych do zabudów budowlanych, w najbardziej popularnych układach osi, w tym 8x6. Rama ma na całej długości jednakową wysokość i równoległe ustawione podłużnice. Jest wyposażona w modułowe układy punktów mocowania zabudowy, eliminujące konieczność wiercenia dodatkowych otworów. Firmy nadwoziowe mają dostęp do specjalistycznych instrukcji zabudowy Volvo. Zachęciło to do zaproponowania pakietu Volvo FMX Xpress, polegającego na zaoferowaniu najbardziej popularnych pojazdów budowlanych, wywrotek tylnozsypowych 8x6 i 8x4 gotowych do użytku w ciągu tygodnia od złożenia zamówienia. W tym celu nawiązano współpracę z największymi polskimi producentami skrzyń samowyładowczych: KH-Kipper, Elbo i Wieltonem, uzupełniając ich o dostawcę czeskiego i niemieckiego. Pojazdy, skompletowane zgodnie z najczęstszymi życzeniami klientów, z silnikami 13-litrowymi i ręcznymi skrzyniami 14-biegowymi, są uzupełniane o pakiet usług obejmujący kontrakt serwisowy oraz szkolenie kierowców w wydajnej i bezpiecznej jeździe na terenie budowy. W Volvo FMX są do wyboru 3 kabiny: dzienna, sypialna i Globetrotter. Wszystkie zapewniają komfort podczas jazdy, ale także w czasie przerw i dłuższego wypoczynku. Najbardziej wygodna Globetrotter oferuje miejsce do spania dla dwóch osób i umożliwia przyjęcie pozycji wyprostowanej. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji sporo przestrzeni w licznych schowkach. Kabina jest zawieszona w 4 punktach tłumiących wstrząsy, kierowca siedzi wygodnie w fotelu z zawieszeniem pneumatycznym. Dostępne są siedzenia z układem podgrzewania i wentylacji oraz kilkoma rodzajami tapicerki. Wszystkie typy kabin przeszły rygorystyczne szwedzkie testy zderzeniowe. Volvo FMX może być wyposażony w poduszkę powietrzną, ponadto jest dostępnych do niego 5 pakietów wyposażenia. Są to: pakiet wyposażenia kabiny, widoczności, audio, bezpieczeństwa kierowcy i Off Road FMX. Ten ostatni obejmuje m.in. osłonę miski olejowej, uchwyt z przodu i z boku kabiny, drabinkę z boku oraz dwustopniowy filtr powietrza. (KM)

Zewnętrzne przygotowanie FMX do zawodu budowlańca polega na umieszczeni uprzedniego uchwytu w dobrze i natychmiast dostępnym miejscu, uformowaniu szerokiego stopnia w zderzaku, z którego można sięgnąć do przedniej szyby oraz dodaniu drabinki ułatwiającej sprawdzenie skrzyni ładunkowej. Przy wysokim podwoziu dolny stopień wejściowy kabiny jest składany, poddaje się przy kontakcie z przeszkodą terenową.

Podwozie Volvo FMX występuje w dwóch największych wysokościach: X-High, przy którym przednie osie są proste (8- lub 9-tonowe) oraz XX- High, jeśli mamy do czynienia z przednią osią napędową.

 

Do pobrania artykuł w pdf.

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra