http://www.transporttm.pl/news/265/126/Lotniskowy-olbrzym-z-silnikami-Scania

Maszyny

Lotniskowy olbrzym z silnikami Scania

29-03-2017
Scania dostarcza silniki do nowoczesnego lotniskowego pojazdu ratowniczo-gaśniczego Striker 8x8. Potężny ośmiokołowiec produkcji Oshkosh Corporation może pomieścić 17 000 l wody. Pojazd zostanie wprowadzony do użytku w kwietniu. Oshkosh jest znanym producentem ciężkich pojazdów użytkowych dla wojska, straży pożarnej i służb ratowniczych.

Firma dostarcza też pojazdy budowalne, komunalne i podnośniki, w tym roku świętuje 100-lecie działalności. „Produkujemy naprawdę ciężki sprzęt. Sami zajmujemy się projektowaniem, wytwarzaniem i sprzedażą naszych rozwiązań” – komentuje Jeff Resch, wiceprezes i dyrektor generalny Oshkosh Airport Products, oddziału firmy zajmującego się pojazdami pożarniczymi i ratowniczymi.

Nowy Striker 8x8 to nowoczesny samochód typu ARFF (Aircraft Rescue and Firefighting – lotniskowy pojazd ratowniczo-gaśniczy). „To nie pierwszy pojazd w konfiguracji 8x8 w ofercie Oshkosh. Jednak w naszej ocenie nowy Striker jest najbardziej skutecznym pojazdem dla ratownictwa lotniskowego, jaki dotąd powstał. Może poruszać się w trudnym terenie, ma napęd wszystkich kół i olbrzymi zbiornik wody.”– mówi Resch. Inżynierowie Scania współpracowali z kolegami z Oshoksh od wczesnej fazy projektu. Pojazd został wyposażony w dwa 16-litrowe silniki Scania V8, zgodne z normą emisji spalin Tier 4 final. Każdy z nich osiąga moc 770 KM. Nowy pojazd 8x8 będzie sprzedawany głównie w Chinach i na Bliskim Wschodzie. „Współpraca układa się doskonale. Scania dostarcza produkty i usługi o jakości, która nie ma sobie równych” – dodaje Resch.

Silniki Scania są wykorzystywane również w pojazdach Striker 6x6 i 4x4 oraz w pługach śnieżnych, betonomieszarkach i śmieciarkach firmy Oshkosh. W ofercie Oshkosh Airport Products znajdują się też odśnieżarki wirnikowe. Jedna z najnowszych, o wydajności odśnieżania 3000 t/h, wyposażona w pojedynczy silnik, jest bardziej zwrotna, tańsza i wygodniejsza w obsłudze niż warianty dwusilnikowe. „Tak jak w przypadku 8x8 postanowiliśmy opracować zupełnie nowy produkt. Zadaliśmy sobie wtedy pytanie: jaki silnik będzie dla niego najodpowiedniejszy? – wyjaśnia Resch. Projektanci Oshkosh bez wahania wskazali silnik Scania. Napędzane nim odśnieżarki wirnikowe są używane przez Metropolitan Airports Commission, operatora lotniska w Minneapolis w znanej z mroźnych zim Minnesocie, gdzie opady śniegu sięgają 115 cm rocznie.

Pojazdy lotniskowe Oshkosh są wykorzystywane na całym świecie, a ich wyposażenie jest dobierane wg indywidualnych potrzeb użytkowników. W ofercie firmy jest m.in. wysięgnik z działkiem wodnym, który może swobodnie poruszać się wokół samolotu, a także przebić kadłub, by rozprowadzić wewnątrz środek gaśniczy. Pojazdy te sprawdzają się także poza lotniskiem. Po ataku na Pentagon 11 września 2001 r. do pomocy wykorzystano pojazd ARFF z pobliskiego lotniska Dulles International Airport. W maju 2016 r., gdy gwałtowny pożar lasu w kanadyjskiej prowincji Alberta zmusił do ewakuacji prawie 90 tys. mieszkańców Fort McMurray i okolic, miejscowe elektrownie wysłały na pomoc strażakom kilka swoich Strikerów 8x8.

ARFF 8×8 Striker, lotniskowy pojazd ratowniczo-gaśniczy, zadebiutował podczas „Fire Department Instructors Conference” w Indianapolis w kwietniu. Pojemność zbiornika wody to 17 000 l, środka gaśniczego 2400 l. Masa całkowita wynosi 62 t. Do prędkości maksymalnej 110 km/h rozpędzają go dwa 16-litrowe silniki Scania V8 o mocy 770 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3183 Nm. Pojazd wyróżnia się wysoką mocą, zwrotnością, bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i komfortową kabiną z doskonałą widocznością.

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra