http://www.transporttm.pl/news/469/17/Gazowe-Solarisy-w-Paryzu

Autobusy

Gazowe Solarisy w Paryżu

20-11-2018

Na początku roku Solaris Bus & Coach dostarczyła do francuskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego Régie autonome des transports Parisiens (RATP) przedseryjny Urbino 18 CNG. Był to początek realizacji umowy ramowej podpisanej w marcu 2016 r. między polskim producentem a operatorem. Całkowity budżet umowy wyniósł 20 mln euro i zakładał dostawę do 48 pojazdów. RATP właśnie zamówiło pierwszych 18.



Między innymi dzięki realizacji tego kontraktu pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym mają osiągnąć 20% udziału we flocie RATP. Nowoczesne i ekologiczne Urbino 18 CNG, które zamówił paryski operator, pojawią się w stolicy Francji na przełomie maja i czerwca 2019 r. Wartość tej części zamówienia, stanowiącego pierwszą transzę umowy, wynosi blisko 8 mln euro. Do napędzania przegubowych Solarisów producent wykorzysta silniki dedykowane do zasilania CNG i automatyczne skrzynie biegów z programem Eco. Taka konfiguracja umożliwi znaczną redukcję emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Ponadto, komora i wieża silnika zostaną dodatkowo wygłuszone, by podnieść komfort pasażerów, a także zmniejszyć poziom hałasu emitowanego na zewnątrz. Pięć butli do magazynowania sprężonego gazu ziemnego, o pojemności 340 l każda, znajdzie się na dachu w przedniej części pojazdu. Taka ilość paliwa, przy założeniu rezerwy, pozwala na przejechanie ok. 400 km na jednym tankowaniu. Ze względów bezpieczeństwa obwód napełniania zostanie wyposażony w manometr do kontroli ciśnienia w zbiornikach, a układ napędowy CNG spełni najbardziej restrykcyjne normy bezpieczeństwa.

Przegubowe gazowce zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, przejrzyste, rozjaśniające wnętrze elementy opończy przegubu czy rozszerzoną wersję systemu gaszenia pożaru. Na indywidualne życzenie klienta zostaną zamontowane antynapadowa, zamknięta kabina kierowcy i rozbudowany system monitoringu składający się z 8 kamer i 10,4-calowego monitora do obserwacji drzwi i podglądu strefy za pojazdem. Solaris zamontuje także system informacji pasażerskiej, w którego skład wejdą m.in. tablice kierunkowe, wewnętrzne monitory LED i głosowa zapowiedź przystanków. Urbino 18 CNG otrzymają 4 pary podwójnych drzwi (2+2+2+2). Przy każdym wejściu znajdą się bramki liczące pasażerów. Autobus może zmieścić 101 osób, w tym 36 siedzących. Z myślą o osobach o ograniczonej mobilności przewidziano funkcję przyklęku na przystanku i elektryczną rampę ułatwiającą wjazd wózka inwalidzkiego lub dziecięcego.

Pojazdy Solaris są obecne we Francji od 2003 r. Od tego czasu firma dostarczyła tam ponad 500 autobusów, z czego blisko 50 trafiło do Paryża. Stawiająca na ekologię stolica Francji na początku 2016 r. testowała także bateryjnego Urbino 12 electric. Również w 2016 r. Ambasada Polski we Francji przyznała Solaris Bus & Coach nagrodę dla najlepszego krajowego eksportera.

Doświadczenie Solaris Bus & Coach w budowie pojazdów z napędem gazowym sięga 2004 r. Od tego momentu do klientów dostarczono blisko 1,1 tys. pojazdów CNG jeżdżących po ulicach 13 europejskich państw, od Szwecji, przez kraje Europy Środkowo-Wschodniej po Francję, Hiszpanię i Włochy.