http://www.transporttm.pl/news/649/17/Juz-20-000-autobusow-Solaris

Autobusy

Już 20 000 autobusów Solaris!

21-12-2020

Z fabryki Solaris w podpoznańskim Bolechowie wyjechał 15 grudnia autobus z numerem 20 000. Jubileuszowy egzemplarz to przegubowy Urbino electric dla MZA Warszawa, ostatni pojazd z zamówienia stolicy na 130 elektrobusów.



MZA Warszawa to największy, a także jeden z pierwszych klientów producenta. Miejski przewoźnik kupił już ponad 1,2 tys. Solarisów różnych generacji, w tym 150 nowoczesnych elektryków. „Miejskie Zakłady Autobusowe były w 1994 r. odbiorcą pierwszego autobusu ówczesnej firmy Neoplan Polska i od tego czasu fabryka w Bolechowie dostarczała nam kolejne generacje autobusów Neoplan i Solaris, które dobrze sprawdzały się w warszawskim transporcie miejskim. Jestem przekonany, że również 130 elektrycznych przegubowców będzie dobrze służyło warszawiakom” – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

W Solaris upatrywano przyszłości w napędach elektrycznych na długo przed premierą pierwszego autobusu elektrycznego. Od 2001 r. firma dostarcza trolejbusy, ponad 1,6 tys. Trollino, które jeżdżą dziś w kilkudziesięciu miastach, stawia ją w europejskiej czołówce producentów tego typu pojazdów. Kolejny krok na ścieżce rozwoju to Urbino hybrid, pierwszy autobus hybrydowy seryjnie produkowany w Europie (2006 r.). Kamieniem milowym w historii firmy jest 2011 r., kiedy Solaris pokazała pierwsze Urbino electric. Od tej chwili inwestuje przede wszystkim w doskonalenie rozwiązań bezemisyjnych.

Obecnie Solaris produkuje ponad 1,5 tys. autobusów rocznie, niemal połowa z nich ma napędy elektryczne, zdecydowana większość nie emituje spalin. „Jeśli spojrzy się dziś na pierwszą i ostatnią generację pojazdów marki Urbino, uderzający jest ogromny postęp, jaki dokonał się w obszarze transportu publicznego. Nie chodzi tu tylko o rozwój technologii i wzornictwo pojazdów, choć zmiany są tu imponujące. Dla Solaris najistotniejsze, co wydarzyło się w całej branży w ciągu 2 ostatnich dekad, to przeniesienie akcentu na czystość napędu i co za tym idzie jakość życia mieszkańców miast” - powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris.

Dwudziestotysięczny Solaris będzie jeździć na linii 503, obsługiwanej wyłącznie przez tabor bezemisyjny. Pojazd będzie stacjonował w zajezdni Stalowa, gdzie nocą będą ładowane baterie. Ostatni ze 130 elektrobusów nie kończy decyzji zakupowych MZA. Zgodnie z planami przewoźnika, w 2027 r. połowa spośród 1,5 tys. warszawskich autobusów ma być nisko- albo zeroemisyjna.

Z fabryki Solaris wyjechało od 1996 r. 20 000 pojazdów do 32 państw Europy i nie tylko. Jest to możliwe tylko dzięki zaufaniu klientów i zaangażowaniu pracowników.

20-tysięczny pojazd wyprodukowany przez Solaris (numer w taborze MZA 5999) to elektryczne Urbino 18, ciche, komfortowe i nie generujące żadnych emisji.