http://www.transporttm.pl/news/616/126/Vord-Custom-Folkswagen-Transporter-Amarok-jak-Ranger

Samochody dostawcze

Vord Custom, Folkswagen Transporter, Amarok jak Ranger…

13-06-2020

Volkswagen i Ford podpisały umowy dotyczące globalnej współpracy w dziedzinie lekkich samochodów dostawczych, elektryfikacji i jazdy autonomicznej.



Efekty porozumienia będą widoczne już w przyszłym roku. Nowy mały samochód dostawczy Forda zostanie opracowany przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze na bazie najnowszego Caddy, zaprezentowanego w lutym br. Produkcja seryjna w poznańskim zakładzie ruszy w II połowie roku, a w 2021 r. skorzysta z niej także Ford. Ten z kolei w ramach porozumienia będzie od 2022 r. dostarczał do sieci VW nowego Amaroka o konstrukcji zunifikowanej z Rangerem i powstającego w zakładzie Forda w RPA.

Kolejnym projektem, w którym Ford odegra wiodącą rolę w zakresie rozwoju technicznego i produkcyjnego, jest samochód użytkowy o ładowności 1 t dla obu partnerów. Volkswagen Samochody Dostawcze pozostawiła sobie jednak wyłączność na opracowanie, produkcję i marketing wersji dla klientów prywatnych, czyli modeli Multivan, Caravella i California. W ramach tych3 wspólnych projektów ma zostać opracowanych i wyprodukowanych łącznie 8 mln pojazdów dostawczych. „W obliczu pandemii Covid-19 i jej skutków dla światowej gospodarki podejmowanie skutecznej współpracy między silnymi przedsiębiorstwami ma szczególne znaczenie. Taka współpraca znacznie zmniejszy koszty opracowania nowych modeli, umożliwi globalne upowszechnienie pojazdów elektrycznych i dostawczych oraz wzmocni pozycję obu firm” – powiedział prezes zarządu Grupy Volkswagen dr Herbert Diess.

Dodatkowo porozumienie przewiduje opracowanie przez Forda elektrycznego samochodu na bazie platformy MEB dostarczanej przez Volkswagena. Od 2023 r. przez kolejne lata Ford chce sprzedać ich ponad 600 tysięcy. Ponadto obaj producenci niezależnie będą wykorzystywać w swoich pojazdach system Self-Driving (SDS) firmy Argo AI. W ub. tygodniu Volkswagen zrealizował zapowiedzianą wcześniej inwestycję w to przedsiębiorstwo, w którym Ford ma udziały własnościowe. SDS stworzony przez Argo AI jest pierwszym systemem jazdy autonomicznej, który ma być wykorzystywany komercyjnie w Europie i USA. Dzięki współpracy Forda i Volkswagena platforma przygotowana przez Argo AI zyska najszersze zastosowanie geograficzne spośród dostępnych technologii autonomicznej jazdy. AID, spółka siostrzana Volkswagena AID, została wcielona do przedsiębiorstwa ARGO AI.

W ramach koncernu, VWN jest odpowiedzialna za rozwój jazdy autonomicznej do poziomu Level 4. W 2022 r. flota pojazdów autonomicznych z serii ID-BUZZ zostanie przetestowana w warunkach realnych.

W ramach współpracy VW/Ford nie planuje się wzajemnego objęcia udziałów, firmy nadal pozostaną konkurentami.