http://www.transporttm.pl/news/611/17/Poczatek-sprzedazy-MAN-Lion-s-City-18-E

Autobusy

Początek sprzedaży MAN Lion’s City 18 E

25-05-2020
MAN Truck & Bus dostarczy w tym roku 15 elektrycznych autobusów demonstracyjnych do testów w rzeczywistych warunkach u klientów w 5 krajach europejskich. W tej 15-tce są dwa przegubowe MAN Lion’s City 18 E, których premiera w ruchu liniowym odbędzie się na ulicach Barcelony i Kolonii.

Przegubowy Lion’s City E o długości 18 m może pomieścić 120 pasażerów, gdyż dzięki zastosowaniu alternatywnego napędu ma DMC zwiększoną do 30 t. Niezbędną w ruchu miejskim dynamikę zapewniają dwa centralne silniki elektryczne o łącznej mocy ciągłej 320 kW i maksymalnej 480 kW, umieszczone przy 2. i 3. osi. Są one, w porównaniu z silnikami przy piastach kół, łatwiej dostępne i mają prostszą konstrukcję, co zapewnia wygodę przeglądów i obsługi oraz niższe TCO. Energia jest dostarczana przez produkowane w koncernie akumulatory litowo-jonowe NMC magazynujące 640 kWh. Osiem pakietów akumulatorów umieszczono na dachu, poza strefą narażoną z tyłu na zgniecenie, łatwo dostępne przy serwisowaniu. Przy przeciętnej mocy ładowania 100 kW i maksymalnej do 150 kW zostają całkowicie naładowane w zajezdni przez łącza CCS w niespełna 4 h. Dzięki zoptymalizowanemu pod kątem autobusów miejskich systemowi zarządzania MAN Lion’s City 18 E zapewnia zasięg 200 km w całym okresie życia akumulatorów, a w korzystnych warunkach nawet 270 km, obsługując często używane połączenia liniowe. Napęd na dwie osie zwiększa możliwość maksymalnego odzysku energii podczas hamowania.

Dwie napędzane, elektronicznie zsynchronizowane osie mają też korzystny wpływ na zachowanie autobusu przegubowego podczas jazdy, zwiększając stabilność i bezpieczeństwo. Autobus ma także zabezpieczenie przed zgnieceniem i system sterujący kątem w przegubie. „Nowy elektryczny autobus MAN Lion’s City 18 E o długości 18 m jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich przedsiębiorstw zainteresowanych flotą autobusów miejskich napędzanych wyłącznie elektrycznie, a zatem lokalnie bezemisyjnych, które mogą przewozić wielu pasażerów” - podkreśla Rudi Kuchta, Head Business Unit Bus w MAN Truck & Bus.

Napęd elektryczny wpływa na aranżację wnętrza: wolne miejsce po komorze silnika ułatwiło optymalne zaprojektowanie tyłu pojazdu. Docenione wcześniej przez pasażerów autobusów solowych lepsze oświetlenie i 4 dodatkowe miejsca siedzące znalazły zastosowanie także w autobusie przegubowym, zwiększając komfort jazdy i zapewniając miłą atmosferę.