http://www.transporttm.pl/news/553/17/Gazowe-minibusy-IVECO-w-Tychach

Autobusy

Gazowe minibusy IVECO w Tychach

08-08-2019

Producent autobusów firma MMI zrealizował wraz z IVECO Poland zamówienie na 10 gazowych minibusów IVECO URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Kontrakt opiewał na 7,749 mln zł brutto, jeden URBY CNG to wydatek rzędu 630 tys. zł netto.



Dostarczone minibusy mieszczą 33 pasażerów, w tym 10 na miejscach siedzących. IVECO URBY mają dwoje drzwi w układzie 0-1-2: przednie pojedyncze, tylne dwuskrzydłowe z obniżoną podłogą i rampą wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Dwa rozkładane siedzenia są dostępne z poziomu niskiej podłogi. Minibusy są napędzane 3-litrowymi silnikami FTP o mocy 100 kW (136 KM) i mają 8-biegowe automatyczne skrzynie HiMatic. Każdy jest monitorowany i klimatyzowany.

Autobusy dla PKM w Tychach zabudowano na podwoziach IVECO Daily 70C o rozstawie osi 4350 mm. Na dachu umieszczono większe od oryginalnych 3 lekkie, kompozytowe zbiorniki o pojemności 158 litrów, mieszczące ok. 95 Nm3 (ok. 71 kg) sprężonego gazu ziemnego. Dzięki zwiększonej pojemności butli CNG i niskiemu zużyciu paliwa, które w Tychach wyniosło tylko 18,1 kg/100 km, autobusy na jednym tankowaniu mogą przejechać około 400 km i obsługiwać każdą linię w mieście. Średni przebieg w 1. miesiącu eksploatacji wyniósł 6,3 tys. km, co przełoży się na przebieg roczny ok. 75 tys. km.

Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy lekki pojazd użytkowy zasilany CNG z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. To doskonałe rozwiązanie transportu w miastach dzięki połączeniu technologii Natural Power i przyjemności jazdy ze skrzynią biegów Hi-Matic. Silnik F1C o mocy 136 KM rozwija najwyższy w tej klasie moment obrotowy 350 Nm i jest zgodny z normami Euro VI D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z dieslem o takiej pojemności. W rzeczywistych warunkach jazdy w cyklu miejskim emisja CO2 jest o 3% niższa w stosunku do analogicznej jednostki wysokoprężnej. Zestawienie skrzyni biegów Hi-Matic z silnikiem CNG zwiększa tę różnicę do 5%. W przypadku zastosowania biogazu redukcja emisji CO2 z silnika CNG może sięgać 95%.

Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką. Niższa cena CNG w porównaniu z olejem napędowym przekłada się na konkurencyjne koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, jak cena paliwa, wydajność silnika i wartość energetyczna gazu ziemnego, stosowanie tego paliwa może przynieść nawet 35% oszczędności w porównaniu z samochodem z silnikiem wysokoprężnym.

IVECO Daily Hi-Matic Natural Power to ekonomicznie zrównoważone rozwiązanie dla przewoźników. Cichy w porównaniu z dieslowskim odpowiednikiem, jest idealnym miejskim środkiem transportu.