http://www.transporttm.pl/news/545/17/Umowa-Solaris-Warszawa-podpisana

Autobusy

Umowa Solaris-Warszawa podpisana

23-07-2019

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie za blisko 400 mln złotych kupiły 130 przegubowych elektrobusów Solaris. Urbino 18 electric zostaną dostarczane do stolicy w 2020 r.



Zamówienie 130 przegubowych autobusów elektrycznych jest największym dotąd takim przetargiem w Europie. „Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju opartą o pojazdy bezemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy” – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

Przegubowe elektryczne Urbino dla MZA będą wyposażone w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił zgodnie z wymaganiami 7-letniej gwarancji. Energia będzie uzupełniana przez ładowarki zajezdniowe i za pomocą pantografów. Autobusy zostaną wyposażone w 2 gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolu i za ostatnimi drzwiami, pantograf będzie zamontowany na dachu pojazdu. Budowa infrastruktury stacji szybkiego ładowania mocą ponad 400 kW jest przedmiotem odrębnego postępowania przetargowego. „Nasz projekt zakupu 130 elektrycznych autobusów przegubowych, wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu, wg naszych planów już za 2 lata będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to nadzieja na czyste powietrze w stolicy” – powiedział Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu MZA.

Napęd warszawskich elektrycznych przegubowców będą stanowić osie z 2 silnikami o mocy 110 kW każdy. Autobusy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż spalinowe, a w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii. Wnętrze i wyposażenie autobusu będzie znane pasażerom MZA, jest wykonane zgodnie ze standardem ZTM: kabina kierowcy całkowicie zamknięta, klimatyzacja i system informacji pasażerskiej. Do dyspozycji pasażerów będą 3 podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Do tej pory Solaris dostarczyła do Warszawy ponad 1 tys. autobusów, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można spotkać na linii 222.

Pierwsze z zamówionych elektrobusów wyjadą na linie w połowie 2020 r. Za 130 elektrycznych przegubowców Solaris otrzyma 399 590 100,00 zł. Zakup pojazdów oraz infrastruktury towarzyszącej jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Kwota dofinansowania to 180 mln zł.