http://www.transporttm.pl/news/5/17/Premiery-na-SilesiaKOMUNIKACJA

Autobusy

Premiery na SilesiaKOMUNIKACJA

08-06-2011
Tegoroczne Targi w hali Expo Silesia w Sosnowcu można uznać za ciekawe tylko dzięki 4 premierom autobusowym. Pokaz autobusów Scania wybranych do obsługi Polskiej Prezydencji w UE był najważniejszym punktem Targów. Poza tym wiało nudą i pustką.

Przejdźmy jednak do najciekawszego punktu wystawy. Jak wspomnieliśmy, nieoczekiwanie Targi Silesia-KOMUNIKACJA 2011 były miejscem 4 ważnych autobusowych premier. Scania Polska, w związku z obchodami 100-lecia Scania Busses, zaprezentowała 2 autokary: Touring w barwach polskiej prezydencji w UE oraz Irizar i6, następcę modelu Century, jednego z najpopularniejszych autobusów turystycznych w Polsce. Szybka prezentacja Irizara i6 na podwoziu Scania to zapewne odpowiedź na uruchomienie w Polsce sprzedaży Irizara w integralnej zabudowie z silnikiem DAF-a. Ponadto Scania po raz pierwszy od dłuższego czasu pokazała na targach autobus przegubowy Omni City Artic (dla PKM Gliwice). 1 lipca br. Polska obejmie półroczne przewodnictwo w Unii Europejskiej. W obszarze transportu partnerem prezydencji (wraz z Peugeotem - samochody osobowe) została Scania Polska, która użyczyła 6 autobusów turystycznych Touring HD. Scania, Peugeot, Kropla Beskidu, Microsoft, Orange oraz PKN Orlen to oficjalne marki prezydencji, które będą ją wspierać nieodpłatnie. W zamian za pomoc Scania i pozostałe firmy otrzymały prawo posługiwania się oficjalnym tytułem partnera prezydencji. Jest to działanie typowo marketingowe, gdyż w ciągu 6 miesięcy przewodnictwa w Polsce ma się odbyć około 350 spotkań z udziałem m.in. ministrów, polityków, urzędników, ekspertów i specjalistów. Napytanie, dlaczego urzędnicy wybrali Scanię, a nie inną markę, odpowiedź jest prosta: tylko Scania zaproponowała MSZ bezpłatne użyczenie swoich pojazdów. Pytanie, które się nasuwa: czy ramach prezydencji powinniśmy promować autokary produkowane w Polsce lub w UE, czy w Chinach? Touring właśnie tam powstaje, choć na podwoziach wyprodukowanych w Szwecji. W krótkiej perspektywie podatnik przyzna zapewne urzędnikom rację, gdyż nie powiększyli państwowych wydatków (budżet na prezydencję sięga już 430 mln zł), jednak z drugiej strony ten wybór nie przynosi korzyści polskim producentom. Drugi debiut Scanii w Sosnowcu to Irizar i6. W marcu na katowickich targach Glob mogliśmy zobaczyć ten autokar w integralnej zabudowie z silnikiem DAF-a, a teraz na podwoziu Scanii. Szwedzki producent dostarcza do Hiszpanii podwozia typu K400EB4X2NI, K440EB6X2*4NI lub K480EB6X2*4NI, a Irizar zabudowuje na nich nadwozie. I6 jest produkowany w wersjach 2- i 3-osiowej, o długości od 12,2 do nawet 15 m, z pojemnością pasażerską od 49 do 69 foteli. Lokowany o klasę niżej od luksusowego modelu PB, w Polsce traktowany będzie z pewnością jako autobus typowo turystyczny w dobrej cenie. Premierowego Irizara i6 Scanii napędza silnik DC13 XPI Euro 5o mocy 294 kW (400 KM) zblokowany ze skrzynią biegów Scania Opticruise ze zwalniaczem. Wentylowane hamulce tarczowe przy wszystkich kołach uzupełniono układami TC i ESP. Począwszy od dnia premiery, skandynawski producent oferuje ten autokar w każdym wymiarze wielkościowym.
Trzeci premierowy pojazd na Targach można było znaleźć na stoisku Evobus Polska. Nawiązując po części do ubiegłorocznego zamówienia z MZK Bielsko-Biała na 10 Mercedesów Citaro K, pokazano najnowszą jego odmianę z układem drzwi 2-2-2. Pojazd miał światowy debiut podczas kwietniowego 59. Kongresu UITP w Dubaju. Citaro K ma długość nadwozia 10,5 m, a uzyskano ją przez zmniejszenie rozstawu osi podwozia standardowego Citaro o 1447 mm (z 5845 mm do 4398 mm). W efekcie powstał dwuosiowy niskopodłogowy midibus idealnie dostosowany do obsługi linii komunikacji miejskiej o mniejszym obciążeniu. Ponieważ masa własna Citaro K została zmniejszona o około 900 kg w porównaniu do modelu 12-metrowego, zapewniono stosunkowo dużą pojemność, maksymalnie 91 pasażerów. Pokazowy egzemplarz został wyposażony w silnik MB OM 906 hLA BlueTecEuro 5 o mocy 210 kW (286 KM) i momencie 1120 Nm, który wykorzystuje SCR. Zblokowano go z 4-biegową skrzynią biegów Voith D 854.3. Irisbus również postawił na klasę midi i w Sosnowcu po raz pierwszy w Polsce pokazał 10,5-metrowego Citelisa w wersji CNG. Zbieżność dwóch podobnych premier w jednym miejscu okazała się przypadkowa, tym bardziej, że są to pojazdy niszowe. Autobus miał czeską specyfikację wyposażeniową, gdyż przyjechał z zeszłorocznych targów AUTOTEC w Brnie. Citelis został zaprezentowany i wprowadzony w 2005 r. jako następca produkowanego w latach 1995-2005 niskopodłogowego autobusu miejskiego Agora 12M. Elementem odróżniającym Citelisa od Agory jest nowa ściana czołowa, zaprojektowana specjalnie dla tego modelu. Produkcja Citelisa ulokowana została w największej fabryce koncernu w Annonay we Francji, natomiast pojazdy na rynek Czech i Słowacji są montowane w czeskich zakładach w Vysoke Myto. Pojemność Citelisa10,5 wynosi 90 osób (z układem drzwi 2-2-2) lub 86 w układzie 2-2-0. W układzie napędowym stosuje się gazowy, pionowy, 6-cylindowy, 7,8-litrowy silnik Iveco Cursor 8 CNG EEV o mocy 245 KM lub 290 KM. Współpracuje on ze skrzynią biegów Voith D.854 lub ZF5HP Ecomat 4/ZF6 HP Ecomat 4. Szkielet autobusu jest zabezpieczony za pomocą kataforezy zanurzeniowej. Poszycie wykonano z aluminium i tworzywa sztucznego. Targom towarzyszyła też konferencja organizowana wspólnie z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. W ciągu 2 dni wzięło w niej udział blisko 300 uczestników, głównie prezesi i dyrektorzy techniczni Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, przedstawiciele władzy samorządowej i prywatni przewoźnicy. Tegoroczna debata dotyczyła m.in. ustawy o transporcie publicznym, bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej oraz inteligentnych systemów transportowych.

Więcej o tym, co jeszcze zaprezentowano na targach, przeczytasz w Transport TM 06/2011.