http://www.transporttm.pl/news/49/126/Unimog-U-20-brakujace-ogniwo

Maszyny

Unimog U 20: brakujące ogniwo

30-11-2011
Model U 20 łączy uniwersalność serii U 300/U 400/U 500 ze zdolnościami terenowymi typoszeregu U 4000/U 5000.

W ten sposób zastosowanie Unimogów rozszerzono o najtrudniej dostępne miejsca np. w miastach. Taki pojazd to idealne narzędzie dla branży komunalnej, budowlanej czy energetycznej. Z jego pomocą można np. skosić trawniki, umyć znaki, wymienić reklamę na big-boardzie, naprawić sygnalizację świetlną albo linie wysokiego napięcia zerwane w czasie burzy. Warunki drogowe nie mają znaczenia, U 20 dotrze wszędzie, o każdej porze roku.

To zasługa podwozia, w którym stale są napędzane wszystkie koła. W ten sposób kierowca nigdy nie jest zaskoczony np. oblodzoną nawierzchnią, a współpracujące elementy układu napędowego są jednakowo obciążone i zużywają się równomiernie. W najtrudniejszych sytuacjach można wspomóc się blokadami mechanizmów różnicowych: międzyosiowego oraz obu osi, mogą one być załączane nawet podczas jazdy. Służy do tego przełącznik obrotowy na środkowej konsoli, który jest łatwy w użyciu i pomaga zachować odpowiednią kolejność załączania blokad. Duży wpływ na właściwości terenowe mają też osie portalowe, zapewniające prześwit ok. 30 cm i drugi stopień redukcji momentu obrotowego (po przekładni głównej), co istotnie wpływa na siłę uciągu. W połączeniu z krótkimi zwisami osiągnięto bardzo duży kąt najazdu (20o), zjazdu (40o) oraz rampowy (34o). Ten ostatni to również zasługa krótkiego rozstawu osi, zaledwie 2700 mm, który ma też wpływ na niewielką średnicę zawracania: jedynie 12,6 m.

Zawieszenie z amortyzatorami hydraulicznymi i sprężynami o charakterystyce progresywnej pozwala na duże wykrzyżowanie osie, zapewniając przyczepność kół do podłoża np. w terenie górzystym. Przy obu osiach zastosowano stabilizatory przechyłów zapewniające stabilność pojazdu z wysokimi zabudowami. Na tylnej osi U 20 zamontowano ogumienie pojedyncze. Dzięki temu koła tylne jadą po utwardzonym śladzie kół przednich i mają lepszą trakcję, przy mniejszych oporach toczenia.

Egzemplarz testowy miał DMC 7,5 t, obie osie mają nośność 4,8 t. Przy masie własnej 4,7 t bez zabudowy, zapewnia on ładowność 2,8 t. Fabryczna skrzynia o wymiarach (dł.xszer.xwys.) 2200x2050x400 nie daje zbyt wielkich możliwości transportowych, dlatego U 20 może bezpiecznie pracować nawet z ciężkimi przyczepami: przy typowej kompletacji o DMC do 12,7 t, jako ciągnik o DMC do 18 lub 13 t w przypadku przyczepy centralnoosiowej.

Do napędu pojazdu zastosowano 4-cylindrowy silnik rzędowy OM 904 LA 4,25 dm3 o mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie 610 Nm. Przeglądy międzyobsługowe ustalono co 30 tys. km lub 1200 mth. Z silnikiem skojarzono przekładnię UG100 z grupą biegów roboczych, dzięki czemu do dyspozycji kierowcy jest aż 16 biegów do jazdy w przód i 14 biegów wstecznych. Minimalna prędkość jazdy wynosi 1,2 km/h, pozwalając na bezpieczną pracę np. z pługiem wirnikowym. Skrzynią steruje się za pomocą systemu Telligent, wystarczy tylko lekko pchnąć dźwignię zmiany biegów do przodu lub w tył, by system natychmiast zaproponował przełożenie odpowiednie do prędkości jazdy czy obciążenia samochodu. Sugerowany bieg pojawia się na wyświetlaczu w głównym zestawie wskaźników: jeśli odpowiada oczekiwaniom, można go „zatwierdzić” naciskając sprzęgło.

Dzięki tak skonfigurowanemu podwoziu, Unimog U 20 łatwo radzi sobie w ekstremalnych warunkach terenowych. Nawet najbardziej strome wzniesienia pokonywał z załączonym reduktorem i blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowe. Można powiedzieć, że na suchym terenie Unimoga nic nie jest w stanie zatrzymać. Komplet blokad może być niezbędny jedynie na wilgotnych i grząskich gruntach, spotykanych np. w czasie wiosennych roztopów.

Na uniwersalność U 20 wymiernie wpływa 2-obwodowy układ hydrauliczny. Pierwszy obwód z ciśnieniem roboczym 200 bar może sterować maksymalnie 6 ruchaminastawczymi narzędzia lub napędzać silniki hydrauliczne w dowolnym przedziale mocy (do 24 dm3/min). Drugi obwód niezależnie od obwodu nr 1 zasila stałe odbiorniki mocy, np. posypywarkę, z wydajnością do 48 dm3/min. Zależnie od potrzeb można zamieniać przepływy obu obwodów, by na gniazdach obwodu nr 1 mieć do dyspozycji przepływ 48 dm3/min. Pozwala to np. realizować szybkie ruchy nastawcze pługa śnieżnego również podczas powolnej jazdy. Ponadto przełącznikiem sumującym można połączyć przepływy obu obwodów, by na gniazdach obwodu nr 2 dysponować przepływem 72 dm3/min. Do eksploatacji urządzeń roboczych wymagających dużej mocy służy przedni WOM napędzany bezpośrednio od silnika, załączany pod obciążeniem. Moc użyteczna to w tym przypadku pełna moc silnika, a więc 110 kW (150 KM). Wskaźnik obrotów i elektroniczny układ regulacji silnika pozwalają na bardzo precyzyjne, bezstopniowe ustawianie obrotów wałka odbioru mocy między 420 a 1000 obr./min.

Ze względu na przeznaczenie pojazdu, kabina U 20 ma szerokość ok. 2150 mm. Pozwala na sprawne przeciskanie się wąskimi uliczkami czy bezpieczną pracę na poboczu, zapewniając jednocześnie miejsce dla kierowcy i 2 pasażerów. Konstrukcja została wykonana z ocynkowanej blachy, sprzyjając zastosowaniom w trudnych warunkach atmosferycznych. Warto podkreślić bardzo dobrą widoczność z wnętrza, m.in. dzięki nisko osadzonej szybkie czołowej oraz dużym lusterkom, które do minimum ograniczają martwe pole widzenia.

Karol Wójtowicz


6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra