http://www.transporttm.pl/news/477/126/W-stolicy-rusza-Misja-Zerowa-Emisja

Samochody dostawcze

W stolicy rusza Misja Zerowa Emisja

31-12-2018

Dostawy towarów do klientów IKEA i sklepów H&M w Warszawie będą realizowane elektrycznym VW e-Crafterem. W ramach pilotażowej Misji Zerowa Emisja Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zbada, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i efektywna ekonomicznie, analizując emisję CO2 i całkowite koszty posiadania dostawczego pojazdu elektrycznego.



Kurierzy, dostawcy i przewoźnicy tylko w śródmieściu Warszawy wykonują dziennie ponad kilkanaście tysięcy operacji przeładunkowych. Wpływa to na jakość powietrza w mieście, w którym ponad 60% zanieczyszczeń powoduje transport. „Celem projektu Misja Zerowa Emisja jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 i całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do spalinowego. W tym celu na ulice Warszawy wyjadą elektryczny e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, Crafter z silnikiem Diesla” – mówi Łukasz Witkowski z PSPA. W badanie zaangażowało się wiele firm. Pojazdy dostarczył Volkswagen, procesem logistycznym zarządza No Limit, lider niskoemisyjnej logistyki w Polsce. W pierwszej kolejności będą realizowane dostawy do klientów IKEA w ramach usługi home delivery, następnie ładunki z magazynów No Limit będą transportowane do sieci sklepów H&M w Warszawie. Badanie zostanie przeprowadzone w codziennym trybie pracy, na tych samych trasach, przez 3 tygodnie u każdego z partnerów. „Zdecydowaliśmy się wziąć udział w projekcie, ponieważ wykorzystanie niskoemisyjnego transportu produktów do klientów jest częścią naszej globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Jednym z jej priorytetowych obszarów jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. W tym celu zobowiązaliśmy się do 2030 r. zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż IKEA emituje w całym swoim łańcuchu wartości. Chcemy, by do 2025 r. 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Ciekawi jesteśmy wyników badań i tego, jak sprawdzi się elektryczny samochód ciężarowy w realizacji naszych dostaw” – mówi Wiktor Zaremba, Sustainability Developer IKEA.

Udział w projekcie Misja Zerowa Emisja bierze także PIMOT, który we współpracy z PSPA opracował metodologię badania i zajmie się analizą danych. Firma Alphabet, jeden z największych w Europie dostawców usług CFM, dostarczyła urządzenia pomiarowe. GARO, największy producent infrastruktury w Polsce, zapewniła ładowarki na czas badania, a wsparcia technologicznego udziela koncern energetyczny Engie, światowy lider w zakresie elektromobilności, z niemal 60 tys. urządzeń do ładowania EV na całym świecie.

W ramach badania zostanie przeanalizowanych wiele parametrów eksploatacyjnych obu Crafterów, m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyśpieszeń, liczba tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Zakładając 8-godzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypadnie około 25 tys. pomiarów każdego dnia. W raporcie końcowym będą uwzględnione dodatkowo cena pojazdu, paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Premierę raportu zaplanowano na marzec przyszłego roku, podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Poznań Motor Show 2019. „Dbałość o środowisko naturalne jest priorytetem coraz szerszego grona firm. Przejawia się to zaangażowaniem w projekty i tworzenie rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Cieszymy się, że projekt tej skali, pod patronatem Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE), możemy realizować jako pierwsi w Polsce. Powstaje wiele zagranicznych publikacji na temat analizy emisji CO2 i TCO, ale autorzy przyjmują różne założenia i dochodzą do rozbieżnych wniosków. Nasze badanie dostarczy miarodajne i rzetelne dane w polskich warunkach” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, największej w kraju organizacji nakierowanej na promocję elektromobilności.

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach inicjatywy FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Europe), który jest określany jako flagowy projekt Komisji Europejskiej wspierający wprowadzanie elektrycznych pojazdów logistyki miejskiej, jednoznacznie wskazują, że zeroemisyjny transport towarów jest bardzo dobrze odbierany przez mieszkańców.