http://www.transporttm.pl/news/460/126/MB-Vision-URBANETIC-wizja-przyszlej-mobilnosci-miejskiej

Samochody dostawcze

MB Vision URBANETIC, wizja przyszłej mobilności miejskiej

15-10-2018

Na IAA Hanower Mercedes-Benz Vans zaprezentowała Vision URBANETIC, koncepcję systemu miejskiego transportu pasażerów i towarów wykorzystującego wspólny autonomiczny, elektryczny moduł jezdny, wyposażany w różne nadwozia.



Można by potraktować URBANETIC jako wystawową ciekawostkę, ale kilka tygodni przed IAA pojazd miał osobną premierę w Kopenhadze z udziałem m.in. Volkera Morhinwega, szefa działu MB Vans, oraz Roberta Janssena, który kierował pracami nad stylizacją wymiennych modułów. Za projektem stoją przemyślenia dotyczące wymagań transportowych miast w przyszłości, którą określono jako rok 203x. Wiadomo, że za 20 lat blisko 2/3 ludności Ziemi z różnych powodów będzie mieszkała w miastach i albo wymyśli się sposób na zrównoważony i wydajny przepływ osób i towarów, albo te metropolie zatkają się własnym transportem.

Pomysł Mercedesa to autonomiczne podwozie z napędem elektrycznym, niczym skateboard, na którym można szybko i też automatycznie wymieniać całą górę, tworząc minibus, pojazd transportowy lub kurierski, w zależności od pory dnia. Platforma jezdna zawiera wszystkie funkcje jazdy, może znaleźć drogę do następnego miejsca pracy bez dołączonego nadwozia. Długość całkowita wynosi 5,14 m.

Jako minibus, Vision URBANETIC może zmieścić do 12 pasażerów (8 siedzących i 4 stojących). We wnętrzu utworzono 2 strefy: tylną utrzymaną w czerwonych barwach i z minimum przeszklenia, zajmowaną na dłuższe trasy, i przednią dla osób pragnących obserwować całe otoczenie, także w górę dzięki przezroczystemu dachowi. Na przeszklonym suficie umieszczono system informacji pasażerskiej, którą w razie potrzeby można by uzupełnić dzięki okularom AR.

Moduł cargo może zmieścić do 10 europalet w przestrzeni ładunkowej o długości 3,70 m i pojemności 10 m3. Alternatywnie pojazd można wyposażyć w zautomatyzowane systemy przestrzeni ładunkowej i wykorzystać go jako mobilną stację dostaw z ostatniej mili. Możliwych jest również wiele innych przypadków użycia, np. załadowanie modułu transportowego narzędziami i materiałami potrzebnymi rzemieślnikowi i wysłanie go wprost na miejsce pracy, do którego cała ekipa zjedzie osobowym URBANETIKIEM.

Dodatkowo, koncepcja obejmuje infrastrukturę IT, która analizuje w czasie rzeczywistym podaż i popyt na określonym obszarze. Rezultatem jest flota samojezdna, której trasy są planowane w sposób elastyczny i efektywny w oparciu o aktualne potrzeby transportowe. Dzięki pełnej sieci, ocenie lokalnych informacji, np. o koncercie popularnego zespołu, oraz inteligentnej kontroli, system nie tylko analizuje aktualne potrzeby, ale także może się z nich uczyć. Jest w stanie przewidywać, kiedy i gdzie pojawi się większe zapotrzebowanie na usługi, z wyprzedzeniem zarezerwować większą flotę i we właściwym momencie skierować ją w odpowiednie miejsce. Może to zoptymalizować procesy i skrócić czas oczekiwania i dostawy oraz uniknąć korków. System mógłby reagować elastycznie, bez ustalania sztywnych tras lub rozkładów jazdy.

Dzięki w pełni zautomatyzowanej obsłudze koszty operacyjne Vision URBANETIC znacząco się zmniejszą. Poza czasem ładowania akumulatorów i obsługi, każdy pojazd może być używany przez całą dobę, 365 dni w roku. Oznacza to opłacalne działanie rozwiązań transportu publicznego, które nie byłyby ekonomiczne z kierowcą. Architektura systemu autonomicznej Vision URBANETIC zapewnia ciągłą adaptację trasy z wykorzystaniem informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Praktycznie bezgłośny napęd elektryczny umożliwia również dostawy późne lub nocne.

Autonomiczne pojazdy są wciąż traktowane sceptycznie, a nawet z obawami. Aby rozwiązać ten problem w Vision URBANETIC, zwłaszcza z nadwoziem osobowym, opracowano system aktualnego wizualnego kontaktu z otoczeniem. Pojazd wykorzystuje wyświetlacz na przedniej atrapie, by powiadomić przechodniów przechodzących przez ulicę przed nim, że ich zauważył. Podobne sygnały są wyświetlane pasażerom, którzy podchodzą do bocznych drzwi, by skorzystać z przewozu: URBANETIC potwierdza diodami wokół drzwi, że rozpoznał osobę zamawiającą usługę i wpuści ją do wnętrza. Wcześniej na jej smarfonie ukaże się informacja, gdzie zatrzyma się pojazd i jak jest oznakowany, by po kolorze odróżnić „swój” wśród kilku wysłanych na to samo miejsce, np. po koncercie.

Vision URBANETIC jest wyposażony w wymienne nadwozia w zależności od przeznaczenia. Jako pojazd osobowy, oferuje miejsce dla 12 pasażerów. Moduły są przełączane automatycznie lub ręcznie, a zautomatyzowany proces zajmuje zaledwie kilka minut.

 

Brak kabiny kierowcy zwalnia miejsce do aranżacji wnętrza. Kierownica, pedały, tablica rozdzielcza, cała kabina to już przeszłość. Tą przestrzeń można wykorzystać dla dodatkowych pasażerów lub większej ilości towarów.