http://www.transporttm.pl/news/459/17/Mercedes-Benz-Citaro-Hybrid-Autobusem-Roku-2019

Autobusy

Mercedes-Benz Citaro Hybrid Autobusem Roku 2019

15-10-2018

Dzięki ekonomicznej i praktycznej koncepcji napędu, hybrydowy Citaro zwyciężył elektrycznych konkurentów podczas tegorocznego Bus Euro Test w Zagrzebiu. Międzynarodowe jury ekspertów wysoko oceniło pojazd zwłaszcza w kategoriach opłacalności, innowacyjności, jakości i przyjazności dla użytkownika.



Nowa technologia hybrydowa jest dostępna w bardzo szerokiej gamie autobusów miejskich z silnikami wysokoprężnymi lub gazowymi. Dzięki niej następuje dalszy wzrost wydajności i tak już ekonomicznych silników spalinowych Mercedes-Benz. Hybrydowy Citaro zużywa nawet o 8,5% mniej paliwa niż konwencjonalny Citaro, do czego przyczynia się nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy. Działa on tylko w razie potrzeby, gdy kierowca poruszy kierownicą.

Celem twórców autobusów w technologii hybrydowej było połączenie minimalnych zmian w pojeździe bazowym z maksymalną oszczędnością paliwa. Ponadto Citaro Hybrid jest lekki, niedrogi w zakupie oraz bezproblemowy dla kierowców i warsztatów. „Dzięki hybrydowemu Citaro już teraz apewniamy operatorom nie tylko wysoką ekologiczność, ale jednocześnie także ekonomiczność. Uważamy, że nasza technologia hybrydowa jest przydatnym uzupełnieniem dla firm transportu publicznego, które opierają się na pojazdach o niskiej emisji " - podkreśla Till Oberwörder, szef Daimler Buses.

Zasda działania hybrydowego Citaro jest niezwykle prosta: dodatkowy silnik elektryczny pracuje jako generator podczas zwalniania i zamienia energię hamowania na energię elektryczną, przechowywaną w superkondensatorach. Zasila ona silnik elektryczny, wspomagający spalinowy zwłaszcza podczas ruszania. Moc silnika elektrycznego wynosi maks. 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm. Magazyn energii składa się z dwóch modułów, zamontowanych na dachu, by zaoszczędzić miejsce. W autobusie zrezygnowano ze złożonej i drogiej sieci wysokiego napięcia, jest on pierwszym pojazdem użytkowym, który ma osobną sieć 48-woltową, analogicznie jak w samochodach osobowych Mercedes Benz z napędem hybrydowym. Dodatkowa masa to zaledwie 156 kg, dzięki czemu nie trzeba rezygnować z miejsc pasażerskich, a pojemność wnętrza nie jest niczym ograniczona. Standardowa wersja hybrydowego Citaro to autobus solo o masie całkowitej 18 t, oferujący do 105 miejsc pasażerskich. Jako przegubowiec może on zmieścić 159 pasażerów.

System 48-woltowy jest łatwy w obsłudze, częstotliwość przeglądów jest identyczna jak diesli: co 60 000 km lub raz na rok. Wspomaganie silnikiem elektrycznym sprzyja większej żywotności spalinowego, dłużej wytrzymują także hamulce odciążane w generatorowym trybie jego pracy.

Jury konkursu Bus of the Year, dziennikarze specjalistyczni z 22 krajów, przyznało tytuł Bus of the Year 2019 Mercedesowi za Citaro Hybrid. W czasie IAA w Hanowerze przewodniczący jury Tom Terjessen (z prawej) przekazał trofeum Tillowi Oberwörderowi, szefowi Daimler Buses.