http://www.transporttm.pl/news/450/18/Volvo-Trucks-proponuje-autonomiczny-zestaw-przyszlosci

Pojazdy ciężarowe

Volvo Trucks proponuje autonomiczny zestaw przyszłości

04-10-2018
Wszystko już było: ciągnik siodłowy mieszczący się pod naczepą zbudował na początku lat 80. niemiecki projektant Manfred Steinwinter. Wtedy pomysł upadł m.in. ze względu na ograniczoną widoczność z niskiej kabiny. A co, jeśli tam nie będzie kierowcy?

Volvo Trucks przedstawia podobne rozwiązanie, ale z autonomicznym ciągnikiem o napędzie elektrycznym, dzięki czemu transport może stać się bardziej efektywny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska. Wzrost ludności Ziemi i postępująca urbanizacja pociągają za sobą konieczność poradzenia sobie z zatłoczeniem dróg, zanieczyszczeniem środowiska i nadmiernym hałasem. Z kolei rosnąca konsumpcja, szybki rozwój handlu internetowego i niedobór kierowców stawiają coraz wyższe wymagania co do efektywności rozwiązań transportowych. „Pełny potencjał branży transportowej wciąż nie jest wykorzystywany. Wszystko na to wskazuje, że w ciągu następnej dekady globalne zapotrzebowanie na transport nadal będzie rosnąć, i to zdecydowanie. Jeżeli mamy skutecznie sprostać zapotrzebowaniu, musimy znaleźć nowe rozwiązania. Jednocześnie, by zabezpieczyć płynność przepływu towarów, musimy także lepiej niż dotychczas wykorzystywać istniejącą infrastrukturę. System transportowy, który opracowujemy, może być istotnym uzupełnieniem dzisiejszych rozwiązań transportowych i pomóc w uporaniu się z wyzwaniami, przed jakimi stoi społeczeństwo, firmy transportowe i nabywcy transportu” – ocenia prezes Volvo Trucks, Claes Nilsson.
Proponowane przez Volvo Trucks rozwiązanie jest tworzone z myślą o wykonywaniu regularnych, powtarzalnych zadań transportowych na stosunkowo krótkie odległości, przy dużym wolumenie i wysokiej precyzji dostaw. Typowy przykład to przewozy w ramach centrów logistycznych. „Nasz system można potraktować jako rozszerzenie zaawansowanych rozwiązań logistycznych, które już dziś są wdrażane w wielu branżach. Ponieważ korzystamy z pojazdów autonomicznych, z zerową emisją spalin i bezgłośnych, można ich używać zarówno w dzień, jak i w nocy. Rozwiązanie obejmuje istniejącą infrastrukturę drogową i jednostki transportowe, co ułatwi odzyskanie poniesionych kosztów oraz umożliwi integrację z istniejącymi systemami transportowymi” – wyjaśnia Mikael Karlsson, wiceprezes Volvo Trucks ds. rozwiązań autonomicznych. Transport jest wykonywany za pomocą autonomicznych pojazdów elektrycznych, skomunikowanych z chmurą danych i centrum kontrolnym. Wyposażone w nowoczesne systemy autonomicznej jazdy. określają one własną pozycję na drodze z dokładnością do centymetrów, monitorują i analizują poczynania innych użytkowników drogi, a następnie precyzyjnie reagują na sytuację. Centrum kontrolne monitoruje operacje transportowe, nadzorując pozycję każdego pojazdu, stan akumulatorów, ładunek, wymagania dotyczące obsługi technicznej i wiele innych parametrów. Tempo transportu jest dostosowywane do obsługiwanych procesów produkcyjnych, by uniknąć niepotrzebnego oczekiwania i zapewnić wymaganą precyzję dostaw. Pozwala to zminimalizować straty w postaci nadmiernych zapasów i zwiększyć ogólną dyspozycyjność.

Pojazdy mają postać niskiego ciągnika siodłowego łączonego z typowymi naczepami. Napęd jest elektryczny, co oznacza zerową emisję spalin i niski hałas. Układ napędowy i zestaw akumulatorów są takie same, jak w obecnych elektrycznych ciężarówkach Volvo.