http://www.transporttm.pl/news/42/18/Agregaty-chlodnicze-Frigoblock

Ciężarówki

Agregaty chłodnicze Frigoblock

03-11-2011
Montaż agregatu Frigoblock nie jest skomplikowany, w porównaniu z innymi agregatami napędzanymi od silnika pojazdu.

 

 

Jednostka chłodnicza jest dostarczana przez producenta w gotowej, kompaktowej postaci i nie wymaga szczególnych operacji w celu zamontowania w zabudowie. Montaż polega na jej zawieszeniu w ramie na ścianie przedniej nadwozia chłodniczego, wcześniej wbudowanej przez jego producenta, ściśle dopasowanej do konkretnego modelu agregatu. Rama jest dostarczana jako gotowy element do producenta zabudowy i stanowi element nośny agregatu. Montaż polega na przykręceniu agregatu do ramy nośnej, co zajmuje sprawnym mechanikom około 20 minut. Znacznie większym wyzwaniem jest montaż specjalnego alternatora, który służy do napędu jednostki chłodniczej. Należy pamiętać, iż ideą agregatów Frigoblock jest napęd elektryczny prądem trój fazowym (w czasie postoju pojazdu z gniazda elektrycznego 400 V, podczas jazdy z alternatora 3-fazowego napędzanego przez silnik pojazdu za pośrednictwem pasków klinowych). Pozwala to producentowi dostarczać gotowy do pracy, zamknięty hermetycznie agregat napełniony ekologicznym czynnikiem chłodniczym R-410A, wyregulowany wydajnościowo. Wystarczy podpiąć do niego napięcie i przekręcając wyłącznik zacząć użytkowanie.

Alternator to urządzenie zdolne wytworzyć prąd 3-fazowy o mocy w zakresie od 6 do 24 kVA i napięciu od 110 V do 690 V, zależnie od prędkości obrotowej silnika. Pojazdy, w których będą mocowane alternatory, a raczej ich komory silnikowe i sam silnik, muszą przejść pewne modyfikacje dokonywane przez producentów pojazdów w porozumieniu z Frigoblockiem. Polegają one zazwyczaj na zastosowaniu w fazie produkcji specjalnej miski olejowej, innego poprowadzenia przewodów wodnych itp. niewielkich zmianach. Ich celem jest uzyskanie dostatecznej przestrzeni na alternator. Należy pamiętać, że w zależności od modelu ma on długość od 350 mm do 550 mm i masę od 38 do 98 kg. Alternator mocuje się na specjalnym zestawie montażowym dostarczanym przez Frigoblock, dedykowanym do konkretnego rodzaju i modelu pojazdu. Jest to wspornik przystosowany do przenoszenia dużych obciążeń, wykonany zgodnie z wszelkimi wymogami producentów pojazdów i dopuszczony przez nich do montażu, tak że gwarancja na cały pojazd nie jest zagrożona. Niestety ze względu na wymiary alternatora nie we wszystkich modelach udaje się go zamontować, a w konsekwencji zabudować agregat. Lista pojazdów przystosowanych jest coraz dłuższa, inżynierowie Frigoblocka dodają do niej nowe modele. Montaż polega na przykręceniu alternatora do wspomnianego wspornika. W niektórych modelach jest niezbędne dodatkowe koło pasowe do napędu alternatora, zamiana przewodów wodnych, czasami modyfikacja wentylatora chłodnicy, instalacji elektrycznej, dodatkowy pasek klinowy. Wyjątkową uwagę należy zwrócić na dokładne zamocowanie koła pasowego, ustawienie bezwzględnie 100% osiowości kół pasowych alternatora i silnika, dokładne skręcenie alternatora wysokojakościowymi śrubami (do zabezpieczenia połączeń gwintowych zaleca się stosowanie preparatów przeciwko odkręcaniu). Przewody elektryczne alternatora powinny być dokładnie zamocowane w odpowiednich osłonach zabezpieczających i poprowadzone tak, by nie były narażone na przetarcia, zagięcia lub ściskanie (pamiętajmy o napięciu do 690 V). Po zamontowaniu alternatora i podłączeniu instalacji elektrycznej przystępujemy do montażu 2 przycisków uruchamiania agregatu w kabinie pojazdu. Jeden służy do włączania i wyłączania agregatu (ma kolor zielony i kontrolkę załączenia), drugi do odtajania (czerwony).Przyciski sterujące montuje się na konsoli pojazdu w dobrze dostępnymi widocznym miejscu. Rola kierowcy sprowadza się do uruchomienia agregatu przez wciśnięcie przycisku. Temperatura w komorze jest regulowana przez termostat umieszczony w jednostce chłodniczej. Kierowca wciskając zielony przycisk podczas pracy silnika pojazdu powoduje wzbudzenie prądowe alternatora, a w rezultacie wytwarzanie przez niego napięcia potrzebnego do napędu agregatu. Na postoju wystarczy podłączyć przewód elektryczny i agregat pracuje dalej, korzystając z innego źródła prądu. Bezpośrednie porównanie z agregatami innych producentów jest dość trudne, ponieważ napęd z zastosowaniem alternatora 3-fazowego w zasadzie nie występuje w konkurencyjnych markach. Napęd agregatów od silnika pojazdu jest powszechny u innych producentów, lecz polega na zamontowaniu przy silniku pojazdu sprężarki chłodniczej napędzanej paskami. Jest to rozwiązanie stosowane w małych i średnich zabudowach z powodu ograniczonej wydajności chłodniczej i wydajności wentylatorów. Uzyskanie podobnej wydajności chłodniczej jak w Frigoblocku wymaga zastosowania w agregacie zasilania silnikiem spalinowym, a to zupełnie inne rozwiązanie. Agregaty napędzane własnym silnikiem spalinowym są znacznie droższe w eksploatacji (o koszt paliwa, oleju silnikowego, części obsługowych takich jak filtry paliwa, oleju, powietrza, końcówki wtryskiwaczy i wiele innych materiałów eksploatacyjnych), generują więcej hałasu, zanieczyszczają środowisko naturalne. W niektórych miastach europejskich nie można wjechać do centrum z pracującym agregatem. Kolejną istotną różnicą jest wolna przestrzeń w obudowie agregatu Frigoblock wynikająca z braku silnika Diesla, co pozwoliło na zastosowanie większych wymienników parownika i skraplacza, a w rezultacie uzyskanie kilkukrotnie wyższej wydajności chłodniczej i grzewczej agregatu. Agregat konkurencji w celu uzyskania zbliżonej wydajności musi mieć parownik umieszczony w komorze chłodniczej, wystający do wnętrza przestrzeni chłodniczej ze ściany czołowej i ograniczający przestrzeń ładunkową pojazdu. Agregaty Frigoblock nie mają parownika w przestrzeni ładunkowej, a tylko okno w ścianie, przez które odbywa się wymiana powietrza. Z racji niespotykanej wydajności jest to idealny agregat do dystrybucji towarów w mieście. Częste otwarcia drzwi w celu wyładunku części towaru powodują wymianę powietrza i tylko agregat Frigoblock zapewnia odzyskanie wymaganej temperatury w nadwoziu w krótkim czasie pomiędzy kolejnymi postojami na rozładunki. Ma to kolosalny wpływ na stan przewożonego ładunku. Większość agregatów może być wyposażona w opcję grzania ładunku. Wymaga to zastosowania dodatkowych elementów w agregacie, przez co rośnie jego cena, i jest realizowane przez zastosowanie gorącego czynnika chłodniczego jako medium grzewczego. Rozwiązanie takie jest szeroko stosowane w agregatach chłodniczych napędzanych konwencjonalnie, lecz nie jest wydajne i zazwyczaj nie do końca skuteczne przy niskich temperaturach. Frigoblock, mając dostęp do zasilania elektrycznego podczas jazdy i na postoju, zastosował grzałki elektryczne umieszczone w parowniku. Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie odpowiedniej wydajności grzewczej w niskiej temperaturze zewnętrznej. Jest możliwa konfiguracja agregatu z grzałkami elektrycznymi w parowniku i dodatkowo z grzaniem gorącym czynnikiem chłodniczym. Rozwiązanie takie w zupełności spełnia zapotrzebowanie na energię cieplną wymaganą do ochrony przewożonego ładunku nawet w ekstremalnie niskich temperaturach (rynek skandynawski). Można również zasilać kolejny agregat np. w przyczepie z odpowiednio dopasowanego alternatora zamontowanego w pojeździe głównym. Montujemy kolejny agregat w przyczepie (kolejne ok. 20 min.), podłączamy przewodem z ciągnikiem i mamy gotowy zestaw do przewozów chłodniczych. Możliwe jest zamontowanie agregatu Frigoblocka w wersji multitemperaturowej. Agregat taki pozwalana uzyskiwanie różnych temperatur w nadwoziu chłodniczym podzielonym ścianami: 2, 3, 4 komory nie stanowią żadnego problemu. Frigoblock stosuje bardzo nowatorskie parowniki sufitowe montowane w przestrzeniach dzielonego nadwozia. Mają one bezkonkurencyjnie wydajne wentylatory, ponieważ zastosowano silniki wysokonapięciowe. Klienci często podnoszą kwestię bardzo wysokiej wydajności chłodniczej i grzewczej agregatów Frigoblock. Niektórzy przewoźnicy są wręcz zdumieni tymi osiągami. Jest opinia, że tam, gdzie kończą się wydajności agregatów konkurencji, zaczynają się wydajności Frigoblocka. Dzięki swej kompaktowej budowie, braku silnika spalinowego, nieskomplikowanej instalacji elektrycznej, braku wyrafinowanej elektroniki, agregaty Frigoblock nie stwarzają problemu z obsługą, przeglądami czy naprawami. Przegląd techniczny polega na kontroli pasków napędowych, kontroli alternatora, w razie potrzeby wymianie jego szczotek, sprawdzeniu prawidłowości cyklu chłodzenia i odtajania. To bardzo nieskomplikowany zestaw czynność, a w efekcie tani dla przewoźnika przegląd agregatu. Z racji swojej budowy i napędu alternatorem agregaty Frigoblock to wyjątkowo trwałe i najtańsze w eksploatacji urządzenia. Najczęściej spotykanymi usterkami są drobne awarie elektryczne, zużycie pasów napędowych, szczotek alternatora, głównie spowodowane brakiem okresowych przeglądów technicznych. W porównaniu z agregatami napędzanymi silnikiem Diesla, gdzie główne usterki są związane z napędem, awarie agregatów Frigoblock należą do marginalnych, a ich naprawa nie wymaga dużych nakładów pracy i pieniędzy. Aby uniknąć niespodziewanych awarii agregatu, wystarczy przestrzegać kilku zasad związanych z eksploatacją.

 

Frost Serwis jest firmą działającą na rynku zachodniopomorskim, lubuskim i sąsiednich województw. Personel ma ponad 20-letnie doświadczenie w obsłudze samochodowych agregatów chłodniczych, niezależnych ogrzewań samochodowych i klimatyzacji we wszystkich pojazdach użytkowych. Jesteśmy w stanie dobrać, zamontować, naprawić, obsłużyć agregat chłodniczy, ogrzewanie postojowe, klimatyzację do każdego wskazanego przez Państwa pojazdu. Dysponujemy oryginalnymi częściami zamiennymi, niezbędną wiedzą i technologią wymaganą przy serwisowaniu, montażu, naprawach. Oferujemy fachowe doradztwo techniczne w zakresie doboru, obsługi, serwisu. Specyfika transportu chłodniczego często wymusza naprawy agregatów w nocy lub w święta, albo naprawy wyjazdowe. Tylko w ten sposób można zagwarantować bezpieczeństwo przewożonego ładunku, który niejednokrotnie wartością przewyższa cały pojazd. W razie zagrożenia ładunku nasz serwis świadczy usługi awaryjne w niestandardowych godzinach pracy. W przypadku unieruchomienia pojazdu w terenie i niemożności dojazdu do serwisu wysyłamy samochód serwisowy przystosowany do napraw w terenie. Nasz mobilny serwis świadczy również usługi związane z profilaktyką tj. przeglądami, szkoleniami u klienta oraz w niektórych przypadkach z montażem agregatu w nadwoziu.

 

 

6/2017

SDR 2016

FILM

 

 

 

 

 

Wydawnictwo: AUTO Technika Motoryzacyjna
Odwiedź także: Van Ekstra