http://www.transporttm.pl/news/409/17/Gdynia-zamawia-30-trolejbusow-Solaris

Autobusy

Gdynia zamawia 30 trolejbusów Solaris

09-04-2018

Urząd Miasta Gdynia podpisał z Solaris umowę na 30 trolejbusów o łącznej wartości ponad 95 mln zł. W wyniku wygranego przetargu we flocie PKT zadebiutują przegubowe Trollino 18, a wśród zamówionych pojazdów są także dobrze znane w Gdyni Trollino 12.



Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W 14 Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oba typy pojazdów bez pantografu będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu gdyńskie trolejbusy obsłużą te rejony miasta, które nie mają trakcji trolejbusowej.

W ramach umowy firma dostarczy także miastu baterie do modernizacji kolejnych 21 pojazdów. Wymiana baterii niklowo-kadmowych na litowo-jonowe, wraz z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej, to ogromny przeskok technologiczny i jakościowy, który pozwoli na bezemisyjne przejechanie 15-20 km poza siecią trakcyjną. Modernizacja trolejbusów rozpocznie się wiosną tego roku, a dostawa pojazdów do Gdyni we wrześniu, potrwa do wiosny 2019 r. „Trolejbusy w Gdyni stały się już rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu. Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów” – ocenia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia była nabywcą pierwszego trolejbusu wyprodukowanego przez Solaris w 2000 r. Tam trafił też 1001. trolejbus wyprodukowany w Bolechowie. „Bliska współpraca naszej firmy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Dzięki wysokim wymaganiom technicznym stawianym przez zamawiającego możemy nieustannie rozwijać nasze produkty, a Solaris stał się europejskim liderem w produkcji nowoczesnych trolejbusów” – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.

Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z 3 miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za osiągnięcia w tej dziedzinie była wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą, m.in. w 2014 r. PKT zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Nowe przegubowce, których do tej pory nie było na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż solówki, przy porównywalnym koszcie eksploatacji. Dzięki nowym pojazdom ponad 1/3 pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożonych trolejbusami.